onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Premiär för Kanal 5:s lokaloffensiv

Publicerad: 21 februari 2012, 05:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32

70 säljare är redo att börja bearbeta marknaden, som omsätter hundratals miljoner varje år.

Ämnen i artikeln:

MTG TVKanal 5TV4

MS

Martin Schori


I dag börjar SBS sälja Kanal 5 i 19 regioner i Sverige.

– Det är en milstolpe i svensk tv-historia säger Jerker Bluhme, försäljningsdirektör på SBS TV. 

I samband med detta har SBS skapat man en ny försäljningsorganisation, där man slog ihop radio- och tv-säljet. Mikael Lidbaum blev nyligen chef för organisationen – som består av ett 70-tal personer.

Lokal-tv-offensiven är ett försök att bryta TV4:s och morgonpressens dominans.

TV4:s lokala försäljning ökade 20 procent förra året, enligt bolagets bokslut. Exakt hur mycket den omsätter går dock kanalen inte ut med, men av de omkring 700 miljoner kronor som lokal tv-annonsering omsatte 2010 kammade TV4 hem 86 procent.

Samtidigt var 2010 det första året då morgonpressen tog mindre än hälften av investeringarna på de lokala annonsmarknaderna.

MTG TV drar igång sin offensiv, också det över 19 regioner, den 27 februari.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev