Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Premiär för Great big story

Publicerad: 23 Maj 2017, 06:00
Uppdaterad: 23 Maj 2017, 07:13

Bild 1/3  Tobias Bringholm. Foto: Storyfire

Storyfires CNN-samarbete med Great big story rullas ut i Norden. "Vi blir Nordentäckande på en gång", säger vd Tobias Bringholm.


Dagens Media har tidigare berättat om att CNN-grundade Great big story – ett nätverk för minidokumentärer – kommer till Sverige.

Idag rullas Great big story ut för en nordisk marknad genom sajten greatbigstory.se, sociala medier och Expressen. Planen är att även samarbeta med andra nordiska aktörer.

Tobias Bringholm, vd på Storyfire, berättar att samarbetet mellan CNN och Storyfire inleddes för ett år sedan.

– CNN har skapat Great big story för att nå en ny digital målgrupp och har med väldigt stor framgång lyckats med det. Man har sedan november 2015 producerat runt 800 korta högkvalitativa dokumentärer som bygger på nyfikenhet, som berättar något som jag inte visste om eller sett tidigare. Det är ett otroligt roligt koncept.

Som i del av samarbetet blir Storyfire en del av Great big story och kommer översätta de filmer som är relevanta för en nordisk eller svensk målgrupp. Storyfire kommer även producera egna lokala filmer. Först ut är Umeå kommun med korta berättelser om hur det är att bo i Norrland.

Vad innebär det här för Storyfire, att ni får distribuera och producera innehåll för Great big story?

– Vi blir ju Nordentäckande på en gång. Vi kommer med detta format, som är väldigt likt Storyfires affärsformat, även kunna erbjuda ett enkelt sätt att komma in i Storyfires webbdistribution. Det skapar även en närstående relation tillmediehusen. Vi räknar med att lansera andra samarbeten med andra mediehus också för att steg för steg bredda vår bas, säger Tobias Bringholm och fortsätter:

– Sedan jobbar vi med ett par annonsmöjligheter, det ena är köpt branded content och det andra är sponsrade serier. Vi har under våren träffat större delen av mediebyråerna och förhandlar med många roliga företag.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.