Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Postkodlotteriet fällt av MD

Publicerad: 1 Juli 2009, 14:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:19

Måste ändra sin marknadsföring.


Företagen bakom Postkodlotteriet, Svenska Postkodföreningen och Novamedia Svenska PostkodLotteriet, fälls av Marknadsdomstolen för sina marknadsföringsmetoder. Motpart var KO som i sin anmälan kritiserade de två företagens marknadsföring på flera punkter:

* Postkodlotteriets annonstidning ansågs var förväxlingsbar med redaktionellt material.

* Formuleringar som ”Guldläge i Ljungsbro” ansågs ge intryck att just folk i Ljungsbro, vid det givna tillfället, hade större chans att vinna än andra postnummerområden. 

* Marknadsföingen kring jackpotten Grann-Yran ansågs inte vara tydlig med att vinstpotten är avsedd att fördelas mellan lottköparna med samma postnummer eller postkod.

Marknadsdomstolen gick på KO:s linje i de här fallen. Två av KO:s yrkanden lämnades dock utan bifall.

Böter på 750.000 kronor väntar om Svenska Postkodföreningen och Novamedia Svenska PostkodLotteriet inte hörsammar Marknadsdomstolens beslut. Parterna betalar sina respektive rättegångskostnader själva.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.