Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Positiva siffror i Telias andra kvartalsrapport

Publicerad: 21 juli 2021, 06:55

TV4-ägarna Telia släppte i dag kvartalsrapporten för april-juni 2021.

Foto: Janne Näss

Omsättningen upp med 43,5 procent och rörelseresultatet med över 200 procent. Det visar Telias andra kvartalsrapport 2021.


Ämnen i artikeln:

TeliaTV4C More

Nettoomsättningen för Telias ”TV och Media” utvecklades under 2021 andra kvartal. Omsättningen blev 2,3 miljarder kronor, en ökning på 43,5 procent i jämförelse med samma period 2020. Det är dock en nedgång från första kvartalet, där omsättningen landade på 4,2 miljarder.

Rörelseresultatet blev 322 miljoner, en ökning på över 200 procent från samma period 2020. Det är också en ökning från första kvartalet 2021, där rörelseresultatet landade 216 miljoner. Antal anställda är enligt rapporten 1415.

Tv-intäkterna ökade med 57,7 procent. Anledningen till ökningen är enligt rapporten delvis ett ökat antal abonnemang. Inställda sportevenemang gjorde att jämförelseperioden (andra kvartalet 2020) blev väldigt låg, något som också påverkar ökningen.

Reklamintäkterna gick upp med 42,9 procent, även där på grund av 2020:s andra kvartal. En stark efterfrågan på tv-reklam nämns också som en anledning.

– TV & Media hade ytterligare ett utmärkt kvartal. Intäktsåterhämtningen kompenserade för högre innehållskostnader och EBITDA ökade med 264 miljoner kronor. Konsumtionen på vår AVOD-plattform (advertising-based video on demand) ökade med 25% i Sverige, vilket resulterat i en ökad marknadsandel”, skriver Allison Kirkby, vd och koncernchef för Telia, i rapporten.

I Sverige ökade antalet tv-abonnemang med 14.000 under andra kvartalet, medan fasta bredbandsabonnemang minskade med 10.000.

LÄS MER: Telia har ändrat färdriktning – kan vara på väg att sälja TV4 efter interna motsättningar 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TeliaTV4C More

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.