Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Politiska reklamens vinnare – TV4 kan dra in 100 mkr

Publicerad: 14 Oktober 2013, 12:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

När partierna öppnar plånboken står TV4 beredda att håva in. Dagens Media kan berätta hur mycket kanalen tar betalt.


– Vi tror att intresset kommer att vara bra, säger Carl Hemmingsson, biträdande försäljningsdirektör på TV4-gruppen.

Efter EU-valet 2009 och riksdagsvalet 2010, då politisk reklam för första gången tilläts i svensk tv, vässar TV4-gruppen sitt erbjudande inför riksdagsvalet 2014.

• ”Reflection day” ryker och politisk reklam kan sändas fram till dess att vallokalerna stänger

• Reklamen tillåts även i anslutning till aktualitetsprogram.

• Perioden krymps från fem till fyra veckor och reklamkontakterna koncentreras från nischkanaler till TV4.

Det parti som vill synas ”maximalt” får hosta upp med strax över 12 miljoner kronor. För det får man 1080 reklamkontakter i målgruppen 12-59 år. Säljer TV4 innebär det en nettointäkt på nära 100 miljoner kronor. Under förra valrörelsen var det dock inget parti som köpte hela det erbjudna utrymmet, enligt Magnus Törnblom, ansvarig för företagskommunikation på TV4-gruppen.

I TV4 Play erbjuds 1,6 miljoner exponeringar för 260 000 kronor.

TV4-gruppen garanterar alla riksdagspartier reklamutrymme, förutsatt att de bokar senast den sista december.

Ännu har försäljningen inte tagit fart.

– Men vi tror att intresset kommer att vara bra, ifall alla partier kommer att köpa är omöjligt att svara på, säger Carl Hemmingsson.

Vilken effekt ger reklamen i TV4?

– De som köpte reklam förra gången hade god utväxling. Vi gjorde egna undersökningar som visar att den bidrog till att öka intresset för valdeltagande bland unga.

Så den gjorde att fler röstade?

– Nej, det sade jag inte. Men den gjorde att speciellt unga uppgav att de blev mer intresserade av att rösta.

LÄS OCKSÅ:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.