Playad köper Flow Network

2017-11-09 09:00  

Playad ska skruva upp produktionen av videoinnehåll tillsammans med Flow Network. "De är den pusselbit Playad behöver för att bli kompletta som mediebolag", säger Jonna Strandberg, nordiskt ansvarig för Youplay som ingår i Playad.

Playad Media Group (PMG) är ett teknikdrivet digitalt mediebolag som erbjuder annonsörer, publicister och innehållsleverantörer en helhetslösning inom online video på alla skärmar.

Genom ett förvärv av Flow Network stärker man nu sitt fokus på produktion av innehåll och växer med en ny redaktion.

– Det här ligger helt i linje med den vision vi har på Playad, som vi drivit i många år. Vi tycker att svenska mediebolag behöver bli bättre på att samarbeta, och där har vi naturligtvis tittat på det från vårt perspektiv som är rörlig bild. Mycket handlar om att konkurrensen från de globala aktörerna som Youtube och Facebook idag är så hård, säger Jonna Strandberg, nordiskt ansvarig för Youplay som ingår i Playad, till Dagens Media.

Flow Network grundades 2014 och har kommit att bli en stor aktör på marknaden när det kommer till att leverera innehåll och tekniska lösningar för rörlig bild.

– I början var Flow i en annan form än vad det är idag, och satsade mer på långfilm och tv-serier. Sedan Mikael Benckert blev vd har de hittat ett tydligare fokus, som gör att de idag känns som den pusselbit Playad behöver för att bli kompletta som mediebolag, fortsätter Jonna Strandberg.

Playad tar över nu över 10 stycken av Flows redaktörer, som kommer att forma den nya redaktionen inom Youplay.

Redaktionen kommer att bidra med egenproducerad videojournalistik för att komplettera publicisternas egna innehåll och bredda syndikeringsmöjligheterna.

– Vi hoppas att det kommer att få ytterligare publicister att inse det här är ett bra sammanhang att finnas med i. Idag har vi 200 sajter inom olika kategorier – både nyheter och feature – som gör oss väldigt intressanta som distributionskanaler. Samtidigt lägger vi stor vikt vid att det innehåll vi producerar är relevant, så att det lockar tittning.

"Flow är ett sätt för oss att skruva upp tempot"

Enligt Jonna Strandberg finns det idag en utmaning hos många svenska mediebolag, speciellt de lokala, att producera tillräckligt mycket videoinnehåll.

– De stora jättarna Aftonbladet och Expressen har muskler nog att göra det, och självklart finns det även många lokala mediehus som är duktiga på video. Men i och med att vi har en redaktion som kan bidra med videoinnehåll ökar ju det totala erbjudandet. Jag upplever idag att det inte produceras tillräckligt med innehåll för annonsörerna att bli mätta. Förvärvet av Flow är ett sätt för oss att skruva upp tempot. När det gäller rörlig bild går det otroligt fort idag, speciellt i och med konkurrensen från de globala jättarna.

Flow Networks vd Mikael Benckert i ett pressmeddelande om affären:

– Affären är en win-win. Istället för att konkurrera blir vi någonting mycket större och bättre för svenska publicister, vilket är viktigt då konkurrensen från de globala aktörerna på online videomarknaden blir allt hårdare. Sammanslagningen kommer även innebära ett starkt erbjudande ut mot marknaden.

Förutom redaktionen tillför Flow även nya innehållsleverantörer och ett publicistnätverk av lokala sajter.

Norrköpings Tidningar, Östgöta Correspondenten, Göteborgs-Posten, Upsala Nya Tidning (UNT), Enköpings-Posten, NSD, Norrbottens-Kuriren, Norran, Piteå-Tidningen, Hallandsposten, Bohusläningen är exempel på tidningstitlar i Flow Networks nätverk.

Sedan tidigare finns NWT-koncernen och Skånska Dagbladet-koncernen, som representerar svenska lokala mediehus, med i Playads Youplay-nätverk.

Förvärvet sker genom en riktad nyemission varefter Flow Networks ägare blir delägare i Playad Media Group International. Lennart Foss, koncernchef för NTM, kommer att ingå i styrelsen.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt