Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Play passerar 50 procent

Hälften av 9-99-åringarna i Sverige använder sig nu dagligen av Youtube eller annan gratistjänst för att se rörlig bild på nätet – en ökning med fem procent. Det visar nya siffror från MMS.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Publicerad: 11 November 2016, 09:53
Uppdaterad: 11 November 2016, 09:58

Ämnen i artikeln:

MMSYoutube

Tidnings- och tv-husens playtjänster nådde tillsammans en daglig räckvidd på 24 procent under tredje kvartalet 2016. Adderat med tittandet på Youtube når den dagliga räckvidden 50 procent, enligt undersökningen MMS Trend & Tema 2016:3.

– YouTube är med sitt enorma utbud och höga räckvidd en dominerande aktör, oavsett vilka åldersgrupper vi pratar om. Det är också tittandet på YouTube som ökat mest jämfört med tredje kvartalet förra året, kommenterar MMS vd Magnus Anshelm.

Daglig räckvidd för olika playtjänster* och YouTube

Daglig räckvidd 9-99 år Q3 2015 Q3 2016
YouTube 35% 39%
Playtjänster* 23% 24%
Sammanlagd räckvidd för tjänsterna i undersökningen 45% 50%

 

 

Fakta

De tjänster som ingår i undersökningen förutom YouTube är:

*SVT Play, Barnkanalen, Viafree, TV4 Play, Dplay, UR Play/UR.se, Aftonbladet TV, Expressen TV, Rörlig bild från Dagens Nyheter på nätet, Rörlig bild från Svenska Dagbladet på nätet, Rörlig bild från Dagens Industri på nätet och Rörlig bild från din lokala tidning på nätet.

Resultaten i Trend & Tema 2016:3 bygger på 3000 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år som genomfördes av Ipsos under augusti-oktober 2016.

Ämnen i artikeln:

MMSYoutube

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.