Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Pewdiepie startar eget nätverk

Publicerad: 14 Januari 2016, 08:06
Uppdaterad: 14 Januari 2016, 08:22

Världens största Youtuber startar eget. Pewdiepies närverk ska samla talanger – och får namnet "Revelmode".


Ämnen i artikeln:

PewDiePie

Fenomenet Felix ”Pewdiepie” Kjellberg har skapat värdens största, och förmodligen mest lönsamma, Youtube-kanal.

Under många år har Pewdiepie legat på Maker studios, ett av världens ledande så kallade multi channel networks.

Nu startar Pewdiepie sitt eget närverk, kallat ”Revelmode”.

– Revelmode är jag och ett gäng grymma Youtubers som går samman som en grupp för att göra grymma saker, säger Felix Kjellberg i ett Youtubeklipp som publicerades i går kväll på hans kanal.

Multi cannel networks hjälper Youtubers med att skapa intäkter från sina kanaler, i utbyte mot en viss procentsats. Hur stor denna procentsats är varierar.

Felix ”Pewdiepie” Kjellberg bryter sig dock inte loss från Maker studios. Hans nya nätverk backas upp av just Maker studios, ett bolag som nyligen köptes upp av Disney. Hur ägarandelarna ser ut är i skrivande stund oklart.

Maker studios uppger att Revelmodes profiler tillsammans har ”mer än 100 miljoner följare” på Youtube, Instagram, Facebook, Twitter och Snapchat.

Bland annat har Revelmode Felix Kjellbergs flickvän Marzia Bisognin i sitt stall.

Här är några av profilerna som är med från start: CinnamonToastKen (Ken Morrison),  CutiePieMarzia(Marzia Bisognin),  Dodger (Brooke Lawson),  EmmaBlackery (Emma Blackery),  JackSepticEye (Sean McLoughlin),  Jelly (Jelle van Vucht),  Kwebbelkop (Jordi van den Bussche) och Markiplier (Mark Fischbach).

Dagens Media gjorde 2013 ett av de första stora reportagen om Felix Kjellberg, som då nyligen hade blivit störst i världen på Youtube. Läs reportaget här.

I Sverige har Bonnier investerat i Youtube-nätverket United Screens och MTG har gått in i Splay.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

PewDiePie

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.