Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Paramount plus blir Skyshowtime 2022

Publicerad: 18 augusti 2021, 12:26

Skyshowtime ska lanseras på över 20 marknader.

ViacomCBS och Comcast går ihop för att lansera den nya streamingtjänsten Skyshowtime under nästa år.


Ämnen i artikeln:

Paramount plusViacomCBS

Paramount plus återlanserades på den svenska marknaden som en fristående streamingtjänst i april detta år. 

I dag onsdag står det klart att tjänsten kommer att övergå till streamingtjänsten Skyshowtime under 2022. 

LÄS MER: Så ska Paramount plus locka prenumeranter 

Skyshowtime är ett partnerskap mellan Comcast Corporation och ViacomCBS inc och samlar serier och filmer från NBCUniversal, Sky och ViacomCBS varumärkesportfölj inklusive titlar från Showtime, Nickelodeon, Paramount Pictures, Paramount+ Originals, Sky Studios, NBCUniversal, Universal Pictures och Peacock.

Exakt när tjänsten lanseras under 2022 är ännu inte kommunicerat, först måste tjänsten få godkännande från berörda myndigheter. Vad tjänsten kommer att kosta har inte heller kommunicerats än. 

Planen är att Skyshowtime ska finnas tillgänglig på över 20 marknader: Albanien, Andorra, Bosnien och Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Finland, Ungern, Kosovo, Montenegro, Nederländerna, Nordmakedonien, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien och Sverige.

Partnerskapet struktureras som ett samriskföretag (joint venture) där ViacomCBS och Comcast går in med lika investeringar och där bolaget styrs gemensamt. 

– Vår nya streamingtjänst, Skyshowtime, kommer att kombinera det bästa från USA och Europa med ikoniska varumärken och underhållning i världsklass för miljontals konsumenter på mer än 20 nya marknader, säger Dana Strong, group chief executive på Sky, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Direkt efter att Peacock kommit till Sky ger detta partnerskap ett innovativt sätt för oss att snabbt kunna anpassa internationellt och tjäna pengar på innehåll i hela Europa. Med hjälp av styrkan i NBCUniversal, Sky och ViacomCBSs fantastiska produktioner och Peacocks plattformsteknik kommer SkyShowtime erbjuda en riktigt slagkraftig lineup för hela familjen med stark varumärkesigenkänning i de europeiska regionerna.

Enligt egen utsago kommer streamingtjänsten innehålla över 10 000 timmar underhållning och ha en räckvidd på 90 miljoner hushåll. Tjänsten kommer att spänna över alla typer av genrer, som exempelvis drama, barn- och familje-innehåll, franschiseproduktioner, premiärfilmer, lokala produktioner och dokumentärer. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Paramount plusViacomCBS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News