Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Överhettad marknad för rörlig bild

Publicerad: 29 April 2013, 10:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

Med för många nya aktörer inom rörlig bild kommer endast de med bäst paketering överleva. Det menar aktörer inom tv-marknaden.


Myndigheten för radio och tv och Konkurrensverket har låtit konsultföretaget Stelacon kartlägga de senaste årens utveckling på marknaden för rörlig bild.

I undersökningen har djupgående samtal förts med flera aktörer inom tv som har siat om framtiden för rörlig bild.

Så kallad "lägerelds-tv" med populära program på bästa sändningstid förutspås ha fortsatt stor betydelse, och kan även stärkas tack vare den publicitet som fås genom sociala medier.

Däremot kan man enligt studien förvänta sig förändringar i framtiden:

" Traditionell tv står sannolikt inför en strukturförändring. Nya typer av aktörer på marknaden och minskande reklamintäkter sätter press på de etablerade aktörerna att anpassa sig till kundernas önskemål om flexibilitet och valfrihet. De aktörer som anpassar sig kommer behålla sin plats i tv-landskapet."

Enligt studien finns det en risk för "överhettning" på marknaden i och med de nya aktörerna. De nya aktörer som vill överleva måste ha en god paketering av sina tjänster. Utbud, menar tv-aktörerna, är den viktigaste komponenten.

Beställ-tv, som går att se när konsumenten själv vill, är här för att stanna. Det har däremot inte haft någon påverkan på linjärt tv-tittande hittills. Enligt studien har de tvärtom lett till en positiv konkurrens.

Publiken för beställ-tv är ofta yngre, vilket kan bli ett hot mot reklamfinansierad linjär tv. Detta eftersom annonsörer riktar sig mer till en äldre målgrupp i traditionell tv, och övriga målgrupper i beställ-tv.

Några av de företag som deltagit i studien är SVT, TV4-gruppen, MTG och TeliaSonera.

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.