Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Över miljonen såg Sverige slå Frankrike

Trots konflikten med Telia fick VM-kvalmatchen mot Frankrike i fredags starka tittarsiffror i Kanal 5.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Juni 2017, 08:27
Uppdaterad: 12 Juni 2017, 08:54

Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksTeliaKanal 5

Kanal 5, som matchen sändes i, var största kanal under prime time både i huvudmålgruppen 15-44 och i alla 3-99.

När Telia och Discovery Networks Sweden i fredags lyckades enas om ett nytt distributionsavtal innebar det att 1,5 miljoner tittare fick tillbaka tv-husets kanaler efter nedsläckningen natten mellan onsdag och torsdag.

Dessutom slapp publiken missa VM-kvalmatchen mellan Sverige och Frankrike, som slutade med svensk vinst i sista minuten.

Det tog Telia ungefär en timme att koppla upp Discovery Networks kanaler mot sina tv-hushåll igen.

Trots konfliken blev Discovery Networks största svenska tv-hus i prime time under fredagskvällen, både i huvudmålgruppen 15-44, där tittartidsandelen landade på 44 procent, och i alla 3-99 med en andel på 33 procent.

Det enligt preliminära siffror från MMS.

Kanal 5, som matchen sändes i, var största kanal under prime time i huvudmålgruppen med en tittartidsandel på 41 procent, och även i 3-99 där andelen landade på cirka 29 procent.

Matchens andra halvlek snittade på 1,5 miljoner tittare, där den högsta tittarsiffran som uppmättes var 1 565 000 tittare.

Tittartidsandelen i huvudmålgruppen låg på 48,4 procent i första halvlek, medan andra hamnade på 58,3 procent. 

– Det är fantastiskt starka siffor – över hälften av alla som tittade på tv i fredags tittade på matchen. Det är dessutom den bästa siffran för en ordinarie kvalmatch med svenska fotbollslandslaget sedan 2013 och den bästa siffran sedan Zlatan lämnade landslaget, säger Discovery Networks presschef Dan Panas till Dagens Media.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.