Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Oscarsgalan var snackisen på Like.tv

Oscarsgalan var ett populärt samtalsämne i de sociala medierna under söndagsnatten. Det visar MTG och Like.tv:s social-tv mätning som genomförs i samarbete med Lissly.

Helen Preutz


Publicerad: 27 Februari 2013, 07:48
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:54

Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenOscarsgalan

Like.tv är en ny second screentjänst som erbjuder bland annat statistik och diskussioner kring programmen i sociala medier. Bevakningen görs på Twitter, Facebook, Instagram, diskussionsforum och bloggar under veckan som gått.

– Melodifestivalen fortsätter dominera och är det överlägset mest populära programmet för fjärde veckan i rad, säger Jacob Olsson ansvarig för Like.tv till dagensmedia.se.

Like-tv:s mätning visar att det enbart under lördagen gjordes över 75 000 inlägg om Medlodifestivalen på sociala medier. Under våren har det gjorts totalt 330 000 inlägg.

Den stora snackisen var annars Oscarsgalan som ägde rum under natten mellan söndag och måndag. Totalt gjordes 10 500 inlägg och det som diskuterades mest var när 'Searching for Sugar Man' blev utsedd till bästa dokumentär runt halv fyra på natten. 7 600 av 10 500 inlägg var under sändningstiden på Kanal 9.

På tredje plats vecka åtta kom Tob Model Sverige med strax över 3 000 inlägg och 187 följare.

– En intressant aspekt som denna data möjliggör är att se vem det är som diskuterar respektive program. Exempelvis hade Debatt de mest inflytesrika tittarna sett till deras Klout-värde med ett snitt på 38, säger Jacob Olsson.

Med Klout-värde menas hur inflytelserikt ditt twittrande egentligen är.

Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenOscarsgalan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.