Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Omorganisering på TV4:s säljavdelning: ”Fem roller blir tre”

Publicerad: 18 September 2019, 13:50

Malin Häger är försäljningsdirektör på TV4.

TV4 krymper antalet roller på säljavdelningen i samband med en omorganisation.


Ämnen i artikeln:

TV4

TV4 gör just nu en omorganisation på försäljningsavdelningen som kommer att bli klar under hösten. Exakt vad förändringen innebär vill kanalen inte bekräfta, men det står klart att den berör vissa roller inom affär, affärsutveckling, pris, lager och teknik. 

I samband med förändringen lämnar Mikael Ekelöf den tidigare rollen som affärschef, och får i stället en specialistroll som affärsutvecklare med fokus på utveckling på längre sikt. Detta innebär även förändringar under honom. 

– Eftersom affärschefen får en ny roll flyttar vi om de chefer som tidigare låg under honom och fem roller blir tre, säger Charlie Forsberg, presschef corporate på TV4 och C More.

Betyder det här att någon får lämna TV4? 

– Det är för tidigt att säga.

David Matsson är digital affärschef på TV4. När Dagens Media ringer honom vill han inte säga mer än att han tror att det är ett strategiskt beslut. 

– Jag tror att det handlar om att optimera kompetens. 

Malin Häger, försäljningsdirektör på TV4, säger till Dagens Media att omorganisationen är en del av målet att jaga räckvidd. 

– Nu utvecklar vi vår säljorganisation genom att inrätta en tung specialistroll som affärsutvecklare direkt under mig. Det blir Mikael Ekelöf som i dag är affärschef inom försäljningen. I samband med det slås avdelningarna affär och affärskommunikation ihop till en enhet under ledning av Karin Thörnqvist. Vi renodlar också ansvaret för pris, produkt och lager under den här enheten. Det här är ett naturligt steg för att möta kraven på total räckvidd, säger Malin Häger.

Läs mer: TV4 kan få böta för täta reklamavbrott 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev