Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

”Omöjligt för SVT att konkurrera med jättarna”

Publicerad: 18 Mars 2019, 14:07

DAGENS MEDIA MAGASIN. SVT konkurrerar inte med de stora teknikbolagen, skriver Lena Glaser, programdirektör på SVT, i en krönika.


Ämnen i artikeln:

SVT

Veckan efter att Melodifestivalens första deltävling lockat drygt 3 miljoner tv-tittare lanseras Youtube Kids, där barnen kan välja program i en för dem optimalt anpassad miljö. SVT konkurrerar inte med de stora teknikbolagen. Men på den nya tv-marknaden handlar det om att göra mer för fler på många olika sätt och det är i spännvidden mellan det breda och det individanpassade som public service-tv nu vidareutvecklar sitt uppdrag. 

Under jul och nyår märktes en tydlig trend: tittningen på linjär broadcast-tv sjönk, samtidigt som vi kunde konstatera att riktigt stora program som Kalle Anka, Stjärnorna på slottet, På spåret och Nyår på Skansen fortsätter samla miljon-publik.

Det senaste året har tittningen på online-tv ökat med 30 procent och trenden är tydlig. Allt fler använder olika online-tjänster som sin ”tv” och vill snabbt hitta det de söker, eller få förslag på något de inte visste att de ville se. Det är på den stora tv-skärmen Play-tittningen ökar mest och en stor del av tittningen sker mellan klockan 18 och 22, det vill säga ”vanlig tv-tid”.

Läs hela Lena Glasers krönika i Dagens Media nr 2, 2019, som utkom 13 mars.

Har du ingen prenumeration kan du teckna en här. 


Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev