Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Omgörning lyfter TV4 Play

Publicerad: 13 april 2016, 11:01
Uppdaterad: 13 april 2016, 11:04

Mathias Berg, operativ chef för TV4.

Foto: TV4-gruppen

TV4 Play växer och tar andelar efter relanseringen.

Ämnen i artikeln:

TV4

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Nyligen relanserades TV4 Play, men även tv4.se gjordes om till att bli helt responsiv. Nu ser TV4 resultat, berättar Mathias Berg, operativ chef för TV4.

– De sista veckorna kan vi se att videovolymerna på vår mobila sajt har ökat med 50 procent. Samtidigt växer TV4 Play mer än marknaden i snitt under Q1, den digitala tittartidsandelen växer från 20 till 21 procent, säger han.

Men även linjärt tar TV4-gruppen andelar under årets första kvartal, enligt siffror från MMS. I huvudmålgruppen 15-64 år växer tittartidsandelen från 27 till 29 procent.

– Det är hyfsat stora tal, säger Mathias Berg.

Mathias Berg går nu in i MMS styrelse. Han vill bland annat jobba för att ta fram en gemensam valuta för både linjärt och digitalt.

– Onlinevideo är en extremt omogen marknad i och med att vi fortfarande köper och säljer strömstarter. Det är en utmaning att den miljardmarknad som video online faktiskt är saknar transparens och en gemensam valuta. Det ska vi jobba hårt för.

Läs mer om TV4:s nya ledningsgrupp och strategi i Dagens Media #7, 2016, som kommer ut idag. Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev