Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Olof Lundhs podcast blir tv-program

Telia är först med att teckna avtal med C More kring nya Sportkanalen, Olof Lundhs podd blir tv och C More berättar mer om nya kanalen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 16 Augusti 2017, 09:03
Uppdaterad: 25 Oktober 2017, 08:56

Ämnen i artikeln:

C More

Bild 1/2  "Ser en risk att priserna gör att man exkluderar en stor del av kunderna", säger Johan Cederqvist, programchef för sport på C More. Foto: Press

Telia är först ut med att teckna avtal med C More och Sportkanalen, som har det preliminära startdatumet 14:e oktober. Kanalen kommer vara tillgänglig för kunder med kanalpaketet "Stor".

Nytt är också att sportjournalisten Olof Lundhs podcast kommer att utvecklas till ett rörligt intervjuprogram.  

– Det är ett kul grepp och sätt att ta podden vidare på. Det kommer att tillföra ytterligare en dimension, det kan vara intressant att se hur de jag intervjuar reagerar på frågor, säger Olof Lundh till Dagens Media och fortsätter:

– För egen del så innebär ett tv-program att man är mer begränsad i tid än i en podcast. Fördelen är att jag tvingas vässa mina frågor och tydligare välja vinklar. Det kommer innebära en viss skärpning av frågeställningar, det kommer bli ”kill your darlings”.

De som vill fortsätta att lyssna på Olof Lundhs intervjuer i poddformat kommer att kunna göra det eftersom podcasten fortsätter att ges ut i det formatet också.

Därför startar C More en ny sportkanal

Sportkanalen är C Mores nya minipay-kanal som riktar sig till sportintresserade. Kanalen kommer alltså bestå av utvalda delar av C Mores premiumrättigheter Allsvenskan, SHL, HockeyAllsvenskan, blandat med livematcher från högsta ligorna i handboll och innebandy. Utöver det kommer kanalen även erbjuda sportnyheter, sammandrag, dokumentärer och egenproducerat innehåll. Priset för kanalen är alltså lägre än för att C Mores andra sportkanaler.

En anledning till att man väljer att starta en minipay-kanal är att priserna för sportabonnemang har stigit under åren. 

– Priserna för sportabonnemang och sporträttigheter generellt har stigit. Vi ser att det finns en risk att priserna över tid gör att man exkluderar en del av de potentiella kunderna. Det här är ett sätt att nå sportintresserade som inte har C More idag, säger Johan Cederqvist, Programchef Sport på C More, till Dagens Media.

Man har även sett att det finns ett intresse för kvalitativt sportinnehåll.

– Det finns redan kanaler i den här priskategorin men Sportkanalen skiljer sig från dessa på flera sätt. Dels har vi som mål att ha livesport i kanalen i princip varje dag. Vi kommer även ha relevant egenproducerat innehåll och fördjupningar kring våra rättigheter och nyhetssändningar. En kanal man alltid kan zappa in på som sportintresserad.

Ämnen i artikeln:

C More

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.