Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Ola Ahlvarsson: Den som har mest vinner

Publicerad: 29 Augusti 2013, 06:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

Entreprenören Ola Ahlvarsson sparkar igång året Kristallen-seminarium genom att berätta vem som vinner kampen om tittarna i det nya tv-landskapet.


Ämnen i artikeln:

Kristallen

Under torsdagen hålls tv-branschens stora årliga event Kristallen på Cirkus i Stockholm. Var din chef för snål för att skicka dig dit? Lugn. Dagens Media är på plats och rapporterar direkt från seminariedagen, där representanter för framtidens tv som Netflix och Youtube.

Entreprenören Ola Ahlvarsson drog igång dagen med ett beskt budskap till tv-jättar som MTG, SBS och SVT.

– Det har tidigare varit en liten klubb mäktiga – oftast män – som har bestämt vad som får synas på tv. Frågan är om inte det håller på att ändras.

Han jämförde den utmaning som tv-branschen står inför med den digitalisering som just nu håller på att explodera för rörlig bild med musikbranschens resa under 00-talet.

Den började med förnekelse inför det nya, för att fortsätta med att reagera med ilska.

– Först vill man stämma någon. Sedan börjar man långsamt acceptera det nya, sade Ola Ahlvarsson.

Allt fler aktörer börjar nu slåss om att få blir den plattform som tittarna vänder sig till för att se sitt innehåll. TV:n som central apparat kommer att dö.

– Vi kommer att tycka att det är konstigt att tv:n var död och stum. Men vem kommer att äga den nya relationen till tittaren? Är det facebook, produktionsbolagen, eller Procter & Gamble, sade Ahlvarsson och gav själv ett svar:

– Den som har flest filmer och serier lättast tillgängligt överallt. Den kommer att vinna.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Kristallen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev