Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Oktober stark månad för SBS Discovery

Publicerad: 11 November 2014, 05:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:23

Trots tittarraset - SBS Discovery ökar mest av de kommersiella tv-husen i oktober.


Dagens Media har tidigare skrivit om SBS Discoverys stora tittartapp. Mellan 2013 och 2014 tappade flaggskeppet Kanal 5 så mycket som 435 000 tittare.

Men nu kan en liten ljusning vara på gång. I Kanal 5:s huvudmålgrupp 15-44 år ökar SBS Discovery med 7 procent jämfört med oktober förra året. Det är mer än både TV4-gruppen (+1 procent) och MTG (-13 procent).

– Naturligtvis grymt kul att se tillväxt på alla våra plattformar i oktober. Vi ser att farten håller i sig nu i november. Det här är långsiktigt och målmedvetet arbete - såväl innehållsmässigt som positioneringsmässigt - som nu börjar betala sig, säger SBS Discoverys kanaldirektör Calle Jansson till Dagens Media.

Programmen som gått bäst är fotbollsmatcherna mellan Sverige - Ryssland och Sverige - Liechtenstein, dokumentären om Zlatan, Big Bang Theory samt Greys Anatomy. Alla dessa visades på Kanal 5.

SBS Dicovery gick även starkt på onlineområdet. Enligt MMS ökade SBS Dosicovery där med 177 procent i antalet konsumerade timmar.

– Det beror på format som går bra på alla plattformar, som måldokumentären om Ibrahimovic och EM-kvalfotboll. Men också på starka lokalproduktioner som Partaj och Dessertmästarna samt inköp som Grey’s Anatomy och Big Bang Theory, säger Calle Jansson.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.