Rörligt
Ökar försäljningen – men vinsten minskar
Publicerad: 20 februari 2012, 12:03
TV4 omsätter nu mer än 5,5 miljarder kronor. Men resultatet backade för tv-huset i fjol.
MS
Martin Schori
TV4-Gruppens omsättning, rensat för för C Mores distributionsavgifter, uppgick till knappt 5,6 miljarder kronor i fjol. Det motsvarar en ökning på 5 procent jämfört med 2010.
Samtidigt backade rekordresultatet från 2010 på 826 miljoner till 529 miljoner kronor. Vinstraset förklaras med ökade investeringar i tablån.
- Tack vare den goda försäljningsutvecklingen nådde TV4-Gruppen, exklusive Canal Plus, samma resultatnivå som 2010. Däremot har vår rörelsemarginal försämrats som en följd av de kraftigt ökade programinvesteringar vi gjort under året, investeringar som varit nödvändiga för att möta den allt hårdare konkurrensen på den svenska tv-marknaden, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist i ett pressmeddelande.
TV4:s lokala försäljning fortsätter att öka – och 2011 drog man in 20 procent mer på lokal tv-reklam än året före. Även de digitala annonsintäkterna ökar kraftigt, med 59 procent.
Sämre går det för Canal Plus, ett bolag TV4 en gång köpte för att minska beroendet av annonskonjunkturen, som gör ett negativt resultat 2011.
Hur stor förlusten är redovisar TV4 inte, men den beror på färre abonnenter, inte minst på grund av att man förlorat Premier League-rättigheterna till Viasat.
TV4-Gruppen hade ett starkt 2011 tittarmässigt.
I TV4-gruppens huvudmålgrupp 12-59 år hamnade den totala tittartidsandelen på 31,4 procent under 2011, en ökning från 29,9 procent 2010.
Samtidigt var det ett år med stora kostnader, som sjösättningen av nya kanalerna Sjuan, TV11 samt TV4 News. Dessutom slog förlusten av Premier League-rättigheterna mot Canal Plus intäkter.
Mer info kommer.