Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Ökad försäljning för MTG

Publicerad: 18 juli 2013, 11:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:39

MTG ökade omsättningen under första halvåret 2013. Samtidigt minskade rörelseresultatet.


Ämnen i artikeln:

MTGTV3

Under det andra kvartalet i år minskade Modern Times Group sitt resultat före skatt med 57 miljoner kronor, från 587 miljoner kronor till 530 miljoner kronor. Rörelseresultatet exklusive resultatandelar från intressebolag minskade också, från 552 miljoner kronor till 464 miljoner kronor.

Omsättningen steg under andra kvartalet från 3 517 miljoner kronor till 3 619 miljoner, en ökning med tre procent. Omsättningen för hela första halvåret 2013 landar på 6 842 miljoner kronor, en ökning med 66 miljoner kronor jämfört med första halvåret 2012.

MTG:s vd Jørgen Madsen är nöjd med resultatet:

– Försäljningstillväxten i det andra kvartalet är ett tydligt bevis på den positiva utvecklingen över hela verksamheten, säger han i ett pressmeddelande.

Under andra kvartalet i år backade omsättningen för fri-tv Skandinavien med tre procent jämfört med samma period i fjol.

Jørgen Madsen väljer dock att fokusera på de ökade tittarsiffrorna, vilka han ser som ett resultat av de åtgärder som gjorts för att öka tittartidsandelar och återta marknadsandelar.

– Vi har genomfört påtagliga investeringar under det senaste året, vilket har resulterat i ett ännu starkare innehållserbjudande till konsumenter.

Omsättningen för betal-tv-norden steg med fyra procent under andra kvartalet i år jämfört med samma period i fjol, vilket var i linje med koncernens förväntningar. Under 2013 förväntar förväntas fortsatt tillväxt och planen är att fortsätta investera i premiuminnehåll och i Viaplay.

Även på tillväxtmarknaderna steg omsättningen för betal-tv – med tre procent för det andra kvartalet i år jämfört med samma period i fjol.

– Resultatet för betal-tv-verksamheten på tillväxtmarknaderna var bättre än förväntat under det andra kvartalet och förväntas överträffa det tidigare förväntade nollresultatet för helåret 2013, säger Jørgen Madsen.

Men det var för fri-tv-verksamheten på dessa marknader som tillväxten blev allra störst. Under andra kvartalet i år ökade omsättningen med 24 procent jämfört med sama period i fjol.

– Vår fri-tv-verksamhet på tillväxtmarknaderna hade ytterligare ett kvartal med formidabel tillväxt, med både stark underliggande tillväxt och ökade reklammarknadsandelar, trots de rådande svaga reklammarknaderna, säger Jørgen Madsen.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

MTGTV3

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.