Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Nytt slag mot före detta TV4-anställda

Publicerad: 7 Juni 2013, 12:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:43

Under förra året outsourcade TV4 sin reklamproduktion till det Chimney Pot-ägda bolaget Fireplace – som byggdes upp av tidigare TV4-medarbetare. Nu riskerar en stor del av de anställda på bolaget att sägas upp, kan Dagens Media avslöja.


Ämnen i artikeln:

TV4-gruppen

Det var vid årsskiftet 2011/2012 som TV4 lade ut all reklam- och trailerproduktion till Fireplace, som är ett dotterbolag till Chimney Pot.

I samband med detta gick drygt 25 medarbetare över från TV4 till Fireplace, som också fick TV4-gruppen som sin största kund. Avtalet med TV4-gruppen var också anledningen till att Fireplace startades.

Nyligen lämnade dock vice-vd:n Peter Söderlind Fireplace för att istället gå till en roll som marknadschef på SBS TV.

Nu kan Dagens Media också berätta att Fireplace står inför en omfattande omorganisation som innebär att flera medarbetare kan tvingas lämna bolaget.

– Det stämmer att vi håller på med en stor omorganisation. Om det blir uppsägningar är däremot för tidigt att säga. Vi har fackliga förhandlingar och jag kan inte föregå dem, berättar Fireplace vd Johan Fernstedt.

Vad beror detta på?

– Det beror på att vi vill bli mer flexibla mot alla kunder.

Och vad innebär det i praktiken?

– Att vi måste göra en stor omorganisation.

I dag arbetar 18 personer på Fireplace. Hur många som riskerar att sägas upp vill Johan Fernstedt dock inte kommentera.

– Jag måste respektera förhandlingarna.

Beror det här på att TV4 minskat sin beställning?

– Jag kan inte kommentera enskilda kunder.

Men enligt uppgift till Dagens Media stämmer det att TV4-gruppen minskat beställningarna från Fireplace. Förra året var uppdraget betydligt större, inte minst på grund av att TV4-gruppen då lanserade två nya kanaler.

När TV4-gruppen fattade beslutet att outsourca trailer- och reklamproduktionen till Fireplace förklarade kommunikationsdirektören Åsa Jamal att upplägget skulle leda till högre effektivitet – och en bättre kostnadseffektivitet.

– Outsourcing är alltid en process, men det känns tryggt med en extern leverantör som kan verksamheten så pass bra som våra gamla med­arbetare, sa hon då.

Upplägget påminner om Nyhetsbolaget som TV4-gruppen bildade under hösten 2011. Detta med syftet att outsourca sin nyhetsproduktion. I samband med detta flyttades över 400 journalister från TV4 till Nyhetsbolaget, som också startades med ett sparkrav på 50 miljoner kronor över två år.

Under sitt första verksamhetsår redovisade dock Nyhetsbolaget en brakförlust på 117 miljoner kronor.

Under 2012, som var Fireplace första verksamhetsår, gjorde bolaget ett resultat på drygt 1,6 miljoner kronor. Omsättningen landade samtidigt på drygt 49 miljoner kronor.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

TV4-gruppen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.