Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Nyhetssändningarna dominerade webben

Publicerad: 15 Januari 2015, 05:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

Total dominans för SVT den gångna veckan – rapporteringen kring Charlie Hebdo-attacken sågs av flest.


Ämnen i artikeln:

Charlie HebdoSVTMMS

Den gångna veckans mest sedda webb-tv program var SVT:s nyhetssändningar av terroristattentaten i Paris.

Sändningen hamnade på MMS topp-tio-lista över de mest sedda webb-tv-programmen med 176 664 starter.

Nummer två och tre på listan är "Året med kungafamiljen 2014", med 170 485 starter, och "På spåret" med 101 251 startade strömmar.

En annan sak värt att notera är att ingen av de kommersiella kanalerna lyckades ta sig in på topp-tio-listan under vecka 2. Samliga program på listan tillhörde SVT.

På plats fyra till tio följer programmen nedan:

  • Stjärnorna på slottet
  • Längdskidor: Världscupen
  • Blå ögon
  • Den fjärde mannen
  • Överlevarna – det tionde året
  • Ishockey: Junior-VM
  • Antikrundan

Vad gäller det sammanlagda webb-tv-tittandet ökar det jämfört med veckan innan. Antalet startade strömmar gick upp med 2 procent, 13 909 836 starter, och spenderade timmar med 12 procent, 4 079 342 timmar.

Under vecka 2 hade SVT flest startade strömmar med totalt 10 021 302 starter. TV4 knep plats två med 2 762 517 strömstarter och på tredjeplatsen kom MTG med 796 889 starter.

Se hela MMS lista för vecka 2 till höger.

Om mätningen (Källa: MMS)

Sedan 2011 genomför MMS webb-tv-mätningar i samarbete med deltagande webb-tv-aktörer. Webb-tv-mediet ökar i omsättning för varje år, vilket gör det allt viktigare att förse branschen med en stabil valuta.

MMS:s ambition är att som en oberoende part mäta konsumtion av rörlig bild på webben. MMS samarbetar med ledande mätbolag som mäter all rörlig bild på web­ben.

I dagsläget mäts de fem stora webb-tv-tjänsterna, SVT, MTG TV, TV4, SBS Discovery och UR. Mätningen omfattar alla större plattformar inklusive webbläsare och appar för An­droid och iOS.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Charlie HebdoSVTMMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.