Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Nyhetsplats avgör valet

Att synas på nyhetsplats är avgörande för att locka osäkra väljare, enligt en undersökning från TNS Sifo.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 06 Juli 2010, 08:56
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:45

Ämnen i artikeln:

Fredrik ReinfeldtTNS SifoAlmedalen 2010

Enligt TNS Sifo kan 900 000 väljare byta block vid valet i höst. Undersökningsföretaget har låtit blockbytarna ranka vilket parti som är starkast i omdebatterade frågor och vilken avsändare som inger högst förtroende.

– Rätt val av budskap, avsändare och kanal är avgörande för de osäkra väljarna. Vinnare blir det block som förstår att spela sina pr-kort rätt, säger Martin Ahlqvist, medieanalytiker på Pr Research, TNS Sifos enhet för medieanalys, i ett pressmeddelande.

Nyheter i tv rankas som den viktigaste kanalen när det gäller att locka osäkra väljare, därefter följer specialprogram om politik och artiklar i tidningar.

Sociala medier rankas dock lågt.

Undersökningen genomfördes i juni och besvarades av 6 000 respondenter 18-74 år.

Viktigaste kanalerna för osäkra väljare, från mest till minst viktig

1.       Nyheter i tv

2.       Specialprogram om politik i tv

3.       Artiklar i tidningar

4.       Nyheter i radio

5.       Specialprogram om politik i radio

6.       Vänner och bekanta

7.       Torg-/valmöten

8.       Brev/direktreklam

9.       Sociala medier

10.    TV-reklam

Rödgrön styrka, alliansens svaghet

Lyssnar på vanligt folk

Står på de svagas sida

Sjukvård, äldreomsorg och barnomsorg

Miljö och energi

Maria Wetterstrand

 

Alliansens styrka, rödgrön svaghet

Handlingskraft

Hanterar kriser bra

Lag och ordning

Landets ekonomi

Fredrik Reinfeldt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.