Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

”Nyhetskanaler svårare än man tror”

Publicerad: 9 September 2011, 06:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:59

Andrew Roy, global nyhetschef för den internationella och kommersiella kanalen BBC World, ger sina bästa råd till TV4, som startar en renodlad nyhetskanal nästa år.


Ämnen i artikeln:

BBCTV4

Om allt går som planerat blir BBC huvudpartner på innehållsidan när TV4-gruppen startar en 24-timmars nyhetskanal i januari. Samarbetet omfattar nyheter, fakta- och samhällsprogram, men merparten av innehållet ska TV4 stå för.

– Det är svårare än man tror. Du behöver ha ett väldigt bra nätverk för att samla in nyheter och du måste variera nyhetsrapporteringen med intervjuprogram och en mix av nyheter om ekonomi, sport, kultur, teknik och liknande. Du måste också involvera tittarna mycket genom sociala medier redan från start, säger han.

Hur involverar man dem?

– Vi har ett antal sociala medier-program där vi bjuder in tittarna att delta via telefon, sms, skype eller Facebook kring nyheter. När vi har en högprofilerad gäst ber vi tittarna att ställa sina frågor. Vissa sådana gäster är beredda att göra det live och det är modigt och ger engagerande tv.

24-timmarsrapportering ger möjligheter att experimentera, men det kräver också mer av journalisterna som måste kunna hantera allt från nyhetsuppläsning, till intervjuer och tekniska problem i direktsändning dygnet runt.

– Vi försöker att göra vår nyhetsrapportering engagerande, men inte underhållande. Vi ber inte publiken att sitta still och lyssna utan vill att de ska följa med oss så får de upptäcka något nytt. Vi försöker att skapa empati och förtroende. Vi vill inte vara emotionella och underhållande. Vi vill informera, men göra det på ett engagerande sätt och det är ganska svårt.

BBC World har två tydliga målgrupper. Halva publiken är över 50 år, tvåspråkiga, höginkomsttagare, reser mycket och är framgångsrika. Den andra halvan är omkring 25-35 år – studenter eller tidigt i karriären.

– De yngre vill vara som den andra gruppen. De vill vara framgångsrika och de tittar på oss för att de tror att det hjälper dem att nå dit. Vi hör många historier om folk som tittar på oss för att de vet att deras chef ser på oss. Därför har vi kanske till och med en yngre publik sammantaget än nyhetsrapporteringen i vanliga kanaler.

Vi är ett litet land, så TV4 behöver ju förmodligen nå en lite bredare publik för att det ska gå runt. Hur kan de göra det?

– Receptet skiljer sig egentligen inte, man behöver skapa engagemang med en mix av nyheter. Det finns en fara att man fyller för mycket av tiden med stora, tunga nyheter och inte inser att publiken tänker på annat, som en skolstart. Det gäller att hitta en balans mellan vad som händer i tittarnas liv och större händelser som vi är intresserade av som journalister.

Är det en bra idé att starta en tv-nyhetskanal när alla hämtar sina nyheter i digitala medier?

– Ja, så länge kanalen också existerar i nya medier. Vi försöker hela tiden koppla samman kanalerna i vår rapportering. Vi försöker att bygga en relation med vår publik under hela dagen. Vi bjuder in dem till Facebook, föreslår att de följer våra reportrar på Twitter och erbjuder möjligheter att följa oss på olika plattformar.

Tror du folk är beredda att betala för nyheter online?

– Nej, skulle du? En del försöker sig på prenumerationslösningar, men min personliga inställning är att det inte kommer att fungera. Det finns så mycket gratisnyheter därute så det är ytterst få som skulle vara beredda att betala.

Kommer det att finnas 24-timmars nyhetskanaler i framtiden?

– Ja, men jag tror att de kommer att finnas online. Jag tror att många vill följa stora händelser live och att det finns en stor publik som vill ha tillgång till livenyheter när de vill se det.

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

BBCTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev