Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Nya siffror från Mediavision: Så många prenumeranter har HBO Max

Publicerad: 11 januari 2022, 09:15

Siffran över HBO Max prenunumerantstock är den högsta för HBO som någonsin har registrerats av Mediavision.

Foto: HBO Max

Efter lanseringen av HBO Max har streamingtjänsten hämtat igen abonnenttappet och är nu den tredje största SVOD-tjänsten i Norden, visar Mediavisions nya siffror.


Ämnen i artikeln:

HBOHBO NordicMediavision

I slutet av oktober förra året lanserades den nya, bredare Warner-tjänsten tjänsten HBO Max som skulle ersätta HBO Nordic på den svenska marknaden. I samband med det uppgraderades de befintliga kunderna automatiskt medan de som valde att teckna ett nytt abonnemang kunde göra det till ett lägre pris. Nu visar nya siffror från Mediavision vilken effekten av lanseringen blev.

År 2019 nådde HBO Nordic nära 2 miljoner prenumererande hushåll (15–74-åringar), men därefter tappade streamingtjänsten drygt 400 000 abonnenter fram till fjolårets lansering av HBO Max. I dag har HBO Max dock hittat tillbaka till den nordiska SVOD-topp-tre-listan, med en genomsnittlig nordisk hushållspenetration på strax under 20 procent. Det tidigare tappet tar man också igen med råge – återhämtningen uppgår till mer än 635 000 nya prenumererande hushåll, vilket innebär att HBO Max i dag har 2,2 miljoner prenumererande hushåll. 

LÄS OCKSÅ: Toppchefen om HBO Max-lanseringen: ”Sverige rockar”

Noteringen är den högsta för HBO som någonsin har registrerats av Mediavision. Och lanseringen av HBO Max hade en stor effekt på det totala antalet nordiska SVOD-abonnemang, konstaterar Mediavisions vd Marie Nilsson:

– Lanseringen av HBO Max har haft en direkt positiv effekt på det totala antalet nordiska SVOD-abonnemang. Effekten på hushållens penetration är dock mindre betydande. De allra flesta av de nya kunderna hade redan minst ett abonnemang på en annan tjänst. Det betyder att HBO Max har drivit ”stacking” på den nordiska marknaden. Det här liknar det vi såg när Disney Plus lanserades hösten 2020, säger hon och fortsätter:

– Vår slutsats är att trots en klart mognad marknad vad gäller SVOD-hushållspenetration så kan vi fortfarande förvänta oss en kontinuerlig tillväxt av abonnemang. Efterfrågan på starkt innehåll har fortfarande inte nått sin topp i Norden.

LÄS OCKSÅ: Marie Nilsson: Det har streamingbolagen att vänta i kriget där ingen kapitulerar – och alla satsar på mer av allt

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

HBOHBO NordicMediavision

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.