Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Ny utredning kan avgöra framtiden för spelreklamen

Publicerad: 22 September 2015, 05:14
Uppdaterad: 9 December 2015, 15:42

De spenderar miljarder på reklam – nu ska de utländska spelbolagens offensiv regleras.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Lotteriinspektionen förlorade slaget om de utländska spelannonserna i svenska tidningar när Aftonbladets och Expressens forna chefredaktörer Anders Gerdin och Otto Sjöberg friades av Högsta domstolen 2012. Delar av främjandeförbudets utformning stred mot EU-rätten.

”Detta har lett till att det förekommer omfattande marknadsföring för de oreglerade aktörerna i Sverige”, konstaterade den så kallade främjandeförbudsutredningen nyligen.

När Dagens Media tidigare i år lät Sifo reklammätningar ta fram siffror över spelbolagens totala bruttoinvesteringar (exklusive rabatter) var trenden tydlig. Kakan växer år för år. En stor del av de totala investeringarna – 17 miljarder kronor brutto de senaste tio åren – kommer numera från utländska spelbolag.

Det så kallade främjandeförbudet i lotterilagen gör att det i princip har varit förbjudet att publicera reklam för utländska spelbolag i svenska medier. MTG TV och Discovery Networks undgår dock den svenska lagstiftningen genom att sända från utlandet. TV4 tvingas dock rata de utländska spelbolagens pengar.

Civilminister Ardalan Shekarabi bjöd under våren i samtliga riksdagspartier, förutom SD, i ett försök att skapa ordning på marknaden där utländska spelbolag på nätet agerar utanför statens kontroll.

Överläggningarna resulterar nu i att den svenska spelmarknaden sannolikt kommer att öppnas för konkurrens.

”Regeringen har fört blocköverskridande samtal och vi är överens om att låta utreda en omreglering av spelmarknaden”, skriver Ardalan Shekarabi i dag på DN Debatt.

En särskild utredare ska nu få i uppdrag att ta fram ett förslag på en helt ny spelreglering i Sverige. Målet är att införa ett licenssystem som öppnar för utländska spelbolag.

”Spelmarknaden öppnas för konkurrens, samtidigt som det ställs krav på motprestationer i form av krav på beskattning i Sverige och på att lämplighet och spelansvar uppfylls”, skriver Ardalan Shekarabi.

Frågan om hur de utländska spelbolag som väljer att ansluta sig ska få marknadsföra sig berörs mycket kort i civilministerns debattartikel.

”Utredningen ska vidare ta ställning till bland annat om ytterligare krav på marknadsföring av spel och lotterier behöver uppställas”, skriver Ardalan Shekarabi.

Han pekar i debattartikeln på andra länder som infört licenssystem, exempelvis Danmark, Frankrike och Italien.

”Med licensen följer vanligen ett antal krav på motprestationer, såsom att spelbolaget ska beskattas i licenslandet och att det måste följa licenslandets marknadsförings- och spelansvarsregler”, skriver civilministern.

Prenumerant? Läs Dagens Medias artiklar om spelreklamen:

LÄS ÄVEN:

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev