Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Ny svensk rapport: sociala medier stagnerar

Publicerad: 15 Oktober 2019, 08:50

Foto: Janne Naess

Svenskars användande av sociala medier ökar inte längre. Det visar årets rapport från Internetstiftelsen.


Ämnen i artikeln:

TwitterSvenskarna och internetInstagramFacebookFlashbackLinkedinSnapchat

Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet visar att 83 procent svenskarna använder sociala medier, vilket tangerar föregående års siffra. Det är första gången sedan Internetstiftelsens undersökningar påbörjades 2010 som användandet inte ökar.

Kvinnor använder sociala medier mer än män generellt och är mer flitiga användare av Instagram, Snapchat och Facebook. En högre procent män än kvinnor använder Linkedin, Twitter och Flashback. 

En av fyra svenskar tycker att det är meningsfullt att lägga tid på sociala medier och enligt fyra av tio svenskar är det inte meningsfullt att lägga tid på sociala medier. Människor födda utanför Norden anser i högre utsträckning att sociala medier är meningsfullt att lägga tid på, ”som sannolikt delvis använder sociala medier för att hålla kontakt med släkt och vänner i andra länder”, skriver Internetstiftelsen. 

Användandet av Snapchat och Instagram ökar med en procentenhet vardera, medan Facebook är det sociala medium där användandet minskar. Facebook Messenger används i samma utsträckning, medan vissa funktioner används betydligt mer sällan än för bara två år sedan. Till exempel skrev 49 procent av svenskarna egna inlägg på Facebook 2017; i år gör 28 procent det. 

Betalningsviljan ökar för musik och film - minskar för tidning

Drygt hälften av svenskarna betalar för ett abonnemang på film/tv/video och ungefär lika många för musik. Dessa digitala tjänster har ökat de senaste åren. Trenden för tidningsprenumeration är omvänd. 48 procent betalar för prenumeration på analog eller digital tidning, vilket är lägre än de tre senaste åren. 

Tittandet på tv-kanalers playtjänster ökar marginellt mot föregående år (från 79 till 80 procent). Netflixs ökning är något större (från 54 till 58 procent). Tittandet på Youtube, som har ökat år får år, har avstannat och tagnerar förra årets siffra på 87 procent. 

Om undersökningen

I årets undersökning är det 1 701 personer (57%) som deltagit i undersökningen via webbenkät och 1 302 (43%) per telefon.

 

Intervjuerna baseras på ett slumpvist urval av befolkningen från 11 år och uppåt.

 

2019 års undersökning pågick under februari och mars månad 2019.

 

 

 

 

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.