Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Ny lag dämpar reklamen i USA

Publicerad: 28 december 2012, 08:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

USA går längre än Sverige – lagstiftar mot för högljudd tv-reklam.


Att ljudet i reklamen är högre än i själva programmen upprör folk på flera håll i världen.

I höstas gjorde TV4 en pudel och lovade att sänka reklam­ljudet, som blivit extra starkt på grund av ett teknikskifte i vår.

I USA har man gått ännu längre. Den nya lagen ”Commercial Advertisement Loudness Mitigation Act” slår nu igenom. Den ska tvinga tv-bolagen att hålla samma genomsnittliga ljudnivå i reklamen som i programmen, rapporterar Ad Age.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.