Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Ny guide ska stärka audits av medieköp – fokus ligger på tv

Publicerad: 24 mars 2021, 10:21

Sveriges Annonsörer har tagit fram en guide som stöd för att säkerställa att en audit av medieköp görs på rätt sätt.

Foto: Sveriges annonsörer

Sveriges annonsörer har tagit fram en guide som ska göra det lätt att göra när det kommer till audit av medieköp. Guiden ska hjälpa annonsköpare att granska audits på ett korrekt sätt.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerAuditbyråerTv

Sveriges annonsörers ”Media audit guide” ska gör det lättare för annonsörer att förstå hur en audit kan utvärdera medieköp. 

Fokus har dock främst legat på tv-mediet, där auditeringarna förekommer mest frekvent. Det framgår av ett pressmeddelande. Som Dagens Media rapporterat har det riktats en hel del kritik mot auditeringar på främst tv-sidan – där pris ofta är en central parameter.

– Sveriges Annonsörer arbetar kontinuerligt med att hjälpa medlemmar i viktiga frågor kring media så att de kan få optimal valuta för sina annonsinvesteringar. Flera stora annonsörer genomför audit för att se att man har rätt pris på sina annonser och för att utvärdera mediebyråns arbete. Därför tycker vi att det är viktigt att vi kan guida dem i hur man gör en korrekt audit, säger Peter Mackhé, medieexpert på Sveriges Annonsörer, i pressmeddelandet.

LÄS OCKSÅ: Media Path rasar mot MMS: ”Så dyrt att vi skulle behöva fördubbla våra priser” 

I guiden kan användaren bland annat läsa om hur en korrekt auditering av medieinvesteringar ska genomföras. Skriften trycker också på vikten av en auditörs oberoende och objektivitet. Den tar också upp hur sekretess ska hanteras och hur data ägs på ett både säkert och transparent sätt.

LÄS MER: Efter datamissbruk – MMS skärper sina regler 

LÄS OCKSÅ: Massiv kritik mot prispressen i pitcher: ”I slutändan drabbas annonsören” 

Men riktlinjerna som nu tagits fram ska kompletteras med fler regler på fler auditeringsområden. 

– Det är oerhört viktigt att alla aktörer i mediebranschen har en samsyn om processen för hur en audit bör genomföras. För att samarbetet mellan annonsör, mediebyrå och auditör ska fungera är det avgörande att lagar och regler om rätten till att använda datakällor efterföljs, kommenterar Christina Wihlner Lentell, byråvalskonsult på Engage marketing.

Sveriges mediebyråer förmedlar varje år annonser för ungefär 15 miljarder kronor. Sedan annonsinvesteringarna i tv ökade i början av 2000-talet har behovet av audit också stegrats, enligt pressmeddelandet. 

LÄS MER: Annonsörerna om prispressen: ”Underskattar oss som köpare” 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.