Ny försäljningschef för Twitch i Norden

2018-02-21 16:12  
Anders Svensson, tidigare på Keyflow, blir ny försäljningschef på Twitch i Norden. Foto: Geelmuyden Kiese

Anders Svensson blir ny försäljningschef för den växande videotjänsten Twitch, som nu satsar på mer expansion i Norden. "Att vi hela tiden strävar efter högre kvalitet på innehållet är en viktig och bidragande faktor till att vi fortsatt att utöka vår publik," säger Anders Svensson.

Den Amazon-ägda streamingtjänsten Twitch har blivit en av världens främsta plattformar för spelare och har ett community med miljontals medlemmar världen över. Populäriteten i Norden har ökat och förra året hade man cirka 3,5 miljoner unika besökare varje månad. Nu fortsätter plattformen satsa på mer expansion i regionen.

Anders Svenssons roll blir att bygga existerande och framtida försäljning, samt leda regionens säljteam. Han har över 15 års erfarenhet av marknadsföring och försäljning på digitala kanaler. Senast var han partner och försäljningschef på Keyflow, och har tidigare arbetat på bland annat Spotify.

–  Att vi hela tiden strävar efter högre kvalitet på innehållet är en viktig och bidragande faktor till att vi fortsatt att utöka vår publik, säger Anders Svensson till Dagens Media om Twitch.

– Till exempel har vi nyligen inlett ett samarbete med Blizzard för en rad större satsningar. Detta inkluderade ett tvåårigt samarbete för tredjeparts livestreamingrättigheter till fler än 20 stora Blizzard e-sportevent. Vårt nya kontrakt för de två första säsongerna av Overwatch League säkerställer dessutom att varje match som sänds i ligan kommer finnas tillgänglig på Twitch runt om i världen. Utöver e-sportsområdet har vi samarbeten med varumärken som Disney Digital Network vilket innebär att vi nu har högklassiga innehållsskapare som skapar exklusivt innehåll på Twitch.

Vad kan man lära av konkurrenterna och andra tjänster?

– Vi fokuserar på vår community, inte på vad våra konkurrenter gör, och det är våra användare som vägleder oss i vår utveckling. Om våra kreatörer är framgångsrika så är också vi det, så nyckeln till vår framgång har varit och är att lyssna på vår community.

Vilka utmaningar ser du?

– Den största utmaningen från ett marknadsföringsperspektiv är potentiella kunder som inte förstått grejen med livestreaming, innehållsskapare och e-sport. När vi väl börjar utbilda dem om hur Twitch representerar den mest svårnådda- och samtidigt en av de mest eftertraktade målgrupperna, förväntar vi oss att ännu fler varumärken kommer kontakta oss.

Twitch-tittandet i Norden ökade med 15 procent under 2016 och 20 procent under 2017. I Sverige och Norge ligger den genomsnittliga tittartiden för en användare på 111 minuter om dagen.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt