Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Nu blir Dplay Discovery Plus: Plattformen byter namn i dag

Publicerad: 5 januari 2021, 10:04

Nicklas Norrby, vd för Discovery i Norden.

Foto: Discovery (montage)

I dag tisdag byter Discoverys streaming-plattform Dplay namn till Discovery Plus. Samtidigt har Discovery och Vodafone tecknat ett nytt avtal på tolv marknader i Europa.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryDiscovery NetworksDplay

Dagens Media rapporterade i december att Discoverys nordiska streamingtjänst Dplay skulle byta namn till Discovery Plus. I dag tisdag sker namnbytet. Det framgår av ett pressmeddelande.

LÄS MER: Discovery släpper ny global streamingtjänst: Dplay byter namn till Discovery Plus 

I och med namnbytet flyttar, som Dagens Media också berättat, även Eurosports sporträttigheter in på Discovery Plus och gör befintliga Allsvenskan sällskap. Under januari släpps även bland annat sportdokumentären ”Who killed Maradona” och ”End of the storm” om fotbollslaget Liverpool.

– Jag är stolt över att vi nu kan ge våra användare ett helt nytt och fräscht utseende på vår streamingtjänst och vi fyller dessutom löpande på med mer underhållning. Alla våra användare har tillgång till samma fantastiska serier, dokumentärer, sport och kanaler som de haft tidigare och under året kommer vi att kunna erbjuda fler unika tittarupplevelser samt dessutom flytta in mer av vårt sportinnehåll på Discovery Plus, säger Nicklas Norrby, vd för Discovery i Norden, i en kommentar.

Tecknat långsiktigt avtal med Vodafone

Det framgår också att Discovery och Vodafone har tecknat ett nytt långsiktigt avtal med flera plattformar i Europa. Det innebär att Vodafone-kunder på tolv marknader kan titta på Discovery. Målet med samarbetet är även att göra Discovery Plus, som i dag finns i Norden och USA, tillgängligt för Vodafone-abonnenenter i hela Europa. Plattformen är dock redan tillgängligt på den amerikanska marknaden. 

Dagens Media har sökt Discoverys kommunikationsdirektör Jessica Linnman som hänvisar till en text som beskriver samarbetet lite mer i detalj.

Av det framgår det till exempel att partnerskapet ger tillgång till 100 miljoner Vodafone-användare i länder som Storbritannien, Tyskland, Italien, Spanien, Rumänien och Portugal. Samarbetet ”berör inte Sverige” i någon större utsträckning, betonar Jessica Linnman. Discovery Plus finns i dag på 25 marknader, däribland Norden, Italien, Nederländerna och Spanien. Målet är också att släppa streamingtjänsten i Latinamerika, bland annat i Brasilien, samt i delar av Asien, enligt pressmeddelandet. 

LÄS OCKSÅ: Efter SVT:s intåg på Dplay: ”Ska bli ledande aggregerad streamingtjänst i Norden” 

Som Dagens Media rapporterat är Discovery Plus i dag den enda svenska rörliga streamingtjänsten som erbjuder både AVOD (annonsfinansierad streaming) och SVOD (betalabonnemang) på sin plattform. I december flyttade till exempel SVT in på Dplay, numera Discovery Plus, och gjorde därmed sällskap med TV4 Medias tv-kanaler, dock exklusive C Mores filmkanaler. 

– Tidigare zappade man mellan kanaler på tv:n. Nu finns det en möjlighet att göra det i vårt utbud av livekanaler i stället. Att kombinera den möjligheten med ett rikligt utbud av serier, underhållning och sport, är en av flera viktiga delar av vår strategi att bli topp tre bland streamingtjänsterna i Norden, sa Carl Waldenor, marknadsdirektör samt D2C-ansvarig på Discovery Networks Sverige, till Dagens Media i början av december. 

På frågan om vad tv-bolaget har för plan för Discovery Plus i norra Europa svarade han:

– Vi har som ett mål att bli en av de tre största streamingtjänsterna i Norden.

 

Discovery Networks Sweden AB (2019)

Nettoomsättning: 1 269 767 000.

Rörelseresultat (ebit) 39 545 000.

Antal abonnenter på Dplay: (Ej offentlig siffra).

Grundades: 1991.

Streaming ökar i Sverige

En MRPT-rapport som tittat på fjärde kvartalet 2019 visar att 69 procent av svenskarna, i åldersgruppen 9–99 år, har tillgång till någon abonnerad streamingtjänst (SVOD): 65,1 procent hade Netflix, följt av Viaplay (27,7 procent), HBO Nordic (21,4) och C More (18,3). 

 

Under oktober månad i år ökade även tittandet på onlinevideo, räknad i timmar i Sverige, till drygt 2 miljoner timmar, enligt MMS. Det kan jämföras med 1,6 miljoner timmar motsvarande månad i fjol. Antal video- eller strömstarter uppgick till totalt 15,4 miljoner, mot 9,1 miljoner året innan, en ökning med hela 70 procent. 

 

Källa: MPRT

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.