Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Nu blir det ett pussel

Publicerad: 16 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

När linjär tv inte kan leverera flyttas annonspengarna till digitala medier.Youtube och kvällspressen pekas ut som de enskilt bästa alternativen för annonsörer som söker hög räckvidd och impact.Men webben är ett svårt huvudmedium – som kräver pusslande för att nå effekt.


Kvällspressen och Youtube gynnas av strulet i tv som ett alternativt sätt att snabbt nå hög räckvidd och genomslag.

– Google jublar över detta, säger Tobias Hedström, chefsanalytiker på Tidningsutgivarna och tidigare på IRM.

– Dels innebär det mer sökintäkter, men framför allt gynnas Youtube som kan erbjuda räckvidden och dessutom har över­kapacitet. Där finns utrymme för att sälja mer reklam, säger Tobias Hedström.

Även mediehuset Aftonbladet, med sajt, papperstidning, mobilsajt och tv, kan räkna med högre efterfrågan när tv inte kan leverera.

– Vi har länge varit ett bra alternativ när annonsörerna inte får det utrymme de hoppats på i tv. Vi kan på kort tid erbjuda hög räckvidd, men ger även möjlighet att nå specifika målgrupper, eller för den delen vara lokala, säger Aftonbladets försäljningsdirektör Joakim Flodin.

Det finns dock ett problem. Precis som tv har även Aftonbladet börjat lida av brist på utrymme. Resultatet blir troligen högre priser, men Aftonbladet planerar även en ny annonsprodukt för dem som vill nå brett.

– Jag tror att den kommer vara drömmen för alla byråer och kunder som ska försöka få ut sitt budskap till Sverige, säger Joakim Flodin.

På kortare sikt gynnas flera andra medie­slag när pengarna som tv-kanalerna betalar tillbaka ska fördelas på nytt.

I första hand är det rörlig bild på nätet, bio och radio som får kompensera för tv, men även dagspressens annonspaket vittnar om ökad försäljning, som till stor del väntas ha med trängseln i tv att göra.

På längre sikt finns det dock inget annat medium som kan ersätta tv när det gäller räckvidd och genomslag.

Tv-kanalerna själva lyfter sina playtjänster som det bästa alternativet när rutan är full. Men både marknadschefer och medie­experter sågar playtjänsterna som ett alternativ. Det är än så länge för dyrt och når för få för att ge tillräcklig effekt.

Utomhuskampanjer kan ge räckvidd men förmedlar inte känslor på samma sätt som tv. Print har samma problem, och ses dessutom som omodernt av vissa annonsörer, enligt Tobias Hedström.

Att pengarna framför allt kommer att hamna i digitala medier är de flesta överens om. Det som kan sväljas av webb-tv och rörliga banners kommer att göra det.

Men nätet är ett svårt alternativ som huvudkanal eftersom det finns så många olika aktörer av olika storlek, och inget gemensamt sätt att mäta resultatet.

– De olika aktörerna är som ensamma öar, det är svårt att mäta den kombinerade effekten och hur kampanjen träffar i målgruppen, säger Johnnie Åkerström på Bizkit.

Alla som Dagens Media har pratat med för det här artikel­paketet är överens om att en mer komplex verklighet väntar för medieköparna. Utan tv som lok krävs mer pusslande och trixande för att nå önskad effekt på en kampanj.

– Man kommer att behöva arbeta mer med att kombinera olika medier, och även egna kanaler, för att optimera varje kampanj utifrån syftet med just den kampanjen, säger Christian Rissel på MEC.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.