Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Notan för Snowmans haveri: 25 miljoner kronor

Publicerad: 28 Augusti 2013, 06:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

Tyska Red Arrrow skulle slå sig in på den svenska marknaden med Snowman. Dagens Media har granskat slutnotan för misslyckandet.


Ämnen i artikeln:

ProsiebenRed ArrowPontus GårdingerSnowmanKanal 5

För knappt tre år sedan kunde Dagens Media berätta att tyska mediejätten Prosieben tänkte slå sig in på den svenska marknaden för tv-produktionsbolag via sitt bolag Red Arrow.

En marknad som redan då präglades av stenhård konkurrens och prispress.

Det nystartade Snowman skulle göra allt för att ta en plats.

– Det är klart att det är en tuff marknad, men jag ser väldigt positivt på våra chanser - annars hade jag inte tagit jobbet, sade Pontus Gårdinger, som värvats från Jarowski för att bli vd för Snowman i Sverige.

I sin tur började Pontus Gårdinger att sätta ihop sitt lag. Bland annat värvades Kanal 5:s utvecklingschef Sara Goldensohn, Martin Akander, Dewi Jahja, Erika Heitzinger och David Bexelius.

I slutet av 2011 köpte Snowman även upp Mats Dickléns och Calle Schulmans produktionsbolag Hard Hat av Schibsted.

Men i våras tog Pontus Gårdingers och Red Arrows dröm om Snowman i Sverige slut. I ett pressmeddelande berättade Red Arrows chef Jan Frouman att Snowman skulle ”skalas ned i Sverige” och att insatserna skulle koncentreras på Hard Hat i Sverige.

I klarspråk: Snowman lades ned.

Dagens Media kan i dag berätta att det svenska äventyret kostade Red Arrow tiotals miljoner kronor i förluster.

Under 2012 nådde Snowman productions AB (inklusive dotterbolaget Snowman AS i norge) en omsättning på 37 miljoner kronor. Samtidigt landade kostnaderna på 49 miljoner kronor. Det innebar en rörelseförlust på dryga tolv miljoner kronor.

Till det lades även en förlust på 5,5 miljoner kronor från den norska verksamheten. Efter finansnetto landande förlusten på nästan 20 miljoner kronor.

Sammanlagt har offensiven sedan Snowmans start hösten 2010 kostat Red Arrow 31 miljoner kronor i förluster. Enbart notan för den havererade Sverigesatsningen kostade 25,5 miljoner kronor.

Dagens Media har sökt Jan Frouman för att få en kommentar till siffrorna, samt ställa en rad frågor om vad som gick snett i Sverige.

Via Isabell Fedyk, ansvarig för press och marknadsföring på Red Arrow i Tyskland, låter han hälsa att Red Arrow ”inte har några ytterligare kommentarer” kring nedläggningen av Snowman.

David Bexelius är en av dem som inifrån fick betrakta Snowmans fall.

– Alla bara försvann, det var en tuff tid, säger han om nedläggningen.

Enligt David Bexelius blev Snowman offer för ”en mördande konkurrens”.

– Det finns gamla bolag och nya bolag i olika storlekar, men det har inte blivit så jäkla mycket fler slottar att slåss om. Man kunde räkna ut med arslet att något bolag skulle försvinna. Vi trodde bara inte att det var vi, säger han.

Under sin två och ett halv år långa livstid i Sverige producerade Snowman bland annat "Fenomen med Uri Geller" och det "Halv åtta hos mig"-inspirerade "4 stjärnors middag".

David Bexelius, som nu jobbar för OTW, hade gärna sett en längre uthållighet från ägaren Red Arrow.

– Jag hade investerat mycket känslor och energi i bolaget och brann verkligen för det in i det sista. Jag slogs för att vi skulle få en chans att överleva men till syvende och sist är det inte mitt beslut utan handlar om vad huvudägaren väljer att prioritera, säger David Bexelius och fortsätter:

– Det som hände är verkligen tråkigt och jag är fortfarande lite deppig över det.

Vilket blir nästa produktionsbolag att försvinna?

– Det vågar jag faktiskt inte gissa. Men jag tror att det sitter vd:ar där ute på både stora och pyttesmå bolag som har ont i magen. Sedan har stora bolag alltid fördelar med tyngd, men det kommer fortsätta vara tufft och kräva enormt mycket av alla bolag för att lyckas erövra och behålla sin plats.

Hard Hat, som är Red Arrows kvarvarande bolag i Sverige, nära fördubblade sin omsättning i fjol, och drog in 23,3 miljoner kronor. Bolaget, som är inriktat på webb-tv och AFP-produktioner, gjorde en vinst på 1,7 miljoner kronor. Snowmans verksamheter i Norge och Danmark drivs för närvarande vidare.

Red Arrow vill inte kommentera sina framtida planer för den svenska marknaden, utan hänvisar till det pressmeddelande som skickades ut i samband med nedläggningen av svenska Snowman.

I Dagens Medias tidning, som utkommer i dag i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android, kan du som är prenumerant läsa en kartläggning av hela den svenska produktionsbolagsmarknaden.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.