söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Notan för Axess hittills: 112 miljoner

Publicerad: 4 augusti 2010, 04:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43

Ax:son Johnsons tv-kanal och tidning fortsätter att kosta enorma summor för ägarna. "Det har de räknat med", säger Johan Lundberg, chefredaktör för Axess Magasin.


MS

Martin Schori


Bolaget Axess Publising ger ut den konservativa tidningen Axess Magasin samt driver tv-kanalen med samma namn.

Under 2009 uppgick intäkterna, som kommer från prenumerations- och annonsförsäljning, till 6,4 miljoner kronor, en marginell förbättring jämfört med 2008.

Rörelseresultatet förbättrades med nästan 15 miljoner kronor, men förlusten uppgår ändå till hisnande 20,4 miljoner för tidningen och tv-kanalen.

– Vi har ingen vinstdrivande verksamhet, säger Johan Lundberg till Dagensmedia.se.

Axess ägs av Nordstjernan Kultur och Media, som i sin tur ägs av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelser. På fyra bokslutsperioder (från september 2005 till december 2009) uppgår bolagets sammanlagda förluster till 112 miljoner. Under 2009 har ägarna gått in med 30 miljoner för att täcka kostnaderna.

– Det rullar på enligt planerna, ägarna räknar med förluster och har budgeterat för det, säger Johan Lundberg.

Ok, men ska ni göra något för att försöka öka intäkterna?

– Ja, det finns ju inget självändamål i att kosta pengar. Vi försöker hålla i plånboken och göra en bra tidning som många vill läsa. Men vi planerar inga stora satsningar med att sälja reklam, till exempel.

Tv-kanalen Axess har funnits sedan hösten 2006. I början sände man endast på helger men allt eftersom har sändningarna utökats till att nu visas dygnet runt. Sedan februari 2010 finns inte kanalen längre som fri-tv-kanal utan är numera en betal-kanal.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev