Nordic Entertainment Group lanserar nytt varumärke

2018-06-11 07:00  
Anders Jensen, vd för Nordic Entertainment Group. Foto: Press

MTG delas upp i två separata bolag – nu sjösätts det nya varumärket Nordic Entertainment Group.

I slutet av mars kom nyhet att MTG delas upp i två separata bolag, det relativt kort efter att den utannonserade TDC-affären strandat.

Från och med den 1 juli börjar Nordic Entertainment Group (NENT Group) verka som en separat organisation, innan börsnoteringen på Nasdaq Stockholm som är föreslagen att ske senare i år.

LÄS MER: Ingen jakt på nya ägare

Idag sjösätts det nya varumärket Nordic Entertainment Group för första gången. Tanken är att varumärket ska återspegla bolagets ambition att ge de bästa underhållningsupplevelserna i både Norden och internationellt.

I samband med att NENT Group blir ett eget bolag vill man även göra det tydligt, främst för marknaden, vilka varumärken och tjänster som bolaget omfattar. NENT Group blir en nordisk koncern med verksamheter i Sverige, Norge, Finland och Danmark och omfattar tv-kanaler, med TV3 i spetsen, betal-tv, streamingplattformarna Viaplay och Viafree, radion med exempelvis Rix FM samt bolagets produktionsbolag och Youtube-nätverket Splay.

– Man kanske kan tycka att ett namnbyte inte är en sådan "big deal", men jo det är det. Vi sätter ett helt nytt namn på en verksamhet som funnits i 30 år och som format mediesverige i mångt och mycket. För oss är det här ett stort och viktigt ögonblick, säger Anders Jensen, vd för NENT Group till Dagens Media och fortsätter:

– Det ger oss också en möjlighet att tänka nytt och använda varumärkesskiftet som verktyg för att fräscha upp oss och blicka framåt.

Vilka utmaningar ser du med att lansera ett nytt varumärke?

– Det finns väldigt stora utmaningar med det, jag har gjort ett antal stora varumärkesskiften i mina år. Det viktigaste av allt är att man gör det med stor omsorg och respekt inför det varumärke man byter ut. Att man omhuldar det man byggt upp under många år och inte bara slänger ut det genom fönstret, utan får med sig det positiva och bygger från det.

Man brukar säga att kulturen sitter i väggarna, hur lätt är det att göra ett uppsving av varumärket?

– Det vi gör nu är crescendot på ett omfattande internt arbete där vi velat definiera vem vi är och göra upp med gamla sanningar. Då gäller det att acceptera att det är ett nytt och ungt perspektiv som måste till för att spegla den verklighet som vi lever i. Namnskiftet är finalen på det här arbetet.

Vad har du för visioner med bolaget framåt?

– Det är den stora frågan som jag ser framemot, vad NENT Group ska vara för verksamhet. Vi vill vara ledande i att ge högkvalitativ underhållning till så många i Norden som möjligt.

Att ni börjar verka som ett separat bolag, vad innebär det rent organisationsmässigt?

– Det är en stor händelse inte minst praktiskt eftersom vi delar koncernen i två med full effekt från den 1 juli. Då börjar vi operera som en separat koncern för att göra oss redo för en börsnotering senare i år.

NENT Group kommer fortsätta att hålla till på Ringvägen 52 i Stockholm men alla röda MTG-färger kommer bytas ut till blått för att markera ett nytt varumärke. Skyltar, pennor, anteckningsblock och rubbet ska brandas med den nya loggan och enligt det nya varumärkets färg.

Nya loggan på NENT Groups kontor på Ringvägen 52 i Stockholm.

Varför är det visuella viktigt?

– Vi människor vill känna en tillhörighet och en stolthet. Att lägga tid även på det visuella tror jag många håller med om är viktigt, inte minst i vår bransch.

Jessica Sjöberg, kommunikationschef för företagsfrågor på NENT Group har varit ansvarig för varumärkesskiftet i Sverige.

– Ett varumärkesbyte är en stor sak som engagerar många och det är roligt när alla sluter upp för att skapa något nytt. När man kommer till kontoret på måndag ska man känna att man kliver in på det nya Nordic Entertainment Group och in i en ny era för bolaget, säger hon.

För helåret 2017 levererade NENT Group en nettoförsäljning på 13.684 miljoner kronor, året innan landade nettoförsäljningen på 12.876 miljoner kronor. EBITDA före centrala kostnader landade på 1.771 miljoner kronor, att jämföra med 1.557 under 2016.

NENT Groups plattformar och varumärken:

NENT Group är ett fullt integrerat bolag inom tv, streaming och innehållsproduktion och driver följande plattformar och varumärken:

  • Betal-tv: Viasats tv-kanaler och satellitplattform; streamingtjänsten Viaplay (Danmark, Finland, Norge, Sverige
  • Fri-tv: TV3, TV3+, TV3 PULS, TV3 MAX, TV3 Sport (Danmark); TV3, Viasat4, TV6 (Norge); TV3, TV6, TV8, TV10 (Sverige); streamingtjänsten Viafree (Danmark, Finland, Norge, Sverige)
  • Radio: kommersiella radiostationer i Norge och Sverige samt streamingtjänsten I like radio
  • Studios: 30 produktionsbolag i 17 länder samt Splay Networks
  • Operatörstjänster: Tv och bredband över IP från Viasat är nu tillgängligt för fler än 1,3 miljoner svenska hushåll genom 35 öppna fibernät.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt