Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Norden väldigt tongivande på drama"

Publicerad: 8 April 2016, 14:12
Uppdaterad: 8 April 2016, 15:18

Här är de hetaste trenderna från MIPTV-mässan i Cannes.


MIPTV-mässan arrangeras i Cannes varje år, där eliten i tv-världen träffas för att köpa och sälja programformat och knyta nya kontakter. Igår gick sista dagen av årets mässa av stapeln, och Dagens Media passar på att prata med tre av mässans besökare om årets trender.

Åse Ericson på Postkodlotteriet lade framför allt märke till att utvecklingen vad gäller linjär-tv i Skandinavien är någonting som förvånar många internationella kolleger.

– De förstår inte riktigt vad vi menar när vi säger att unga inte tittar på tv längre. Där ligger Sverige i framkant vad gäller andra typer av tv-tittande. Man kan spekulera i vad det beror på, men antagligen har det att göra att vi ligger långt fram i utvecklingen vad gäller ny teknik, säger hon.

Åse Ericson satt bland annat i en panel tillsammans med Matel och Turkish Airlines som behandlade branded content ur olika vinklar, där Postkodlotteriet lyftes fram som exempel på ett företag som vill äga sina egna ip-rättigheter.

– Vi skickar ut väldigt mycket content i Sverige, dels via egna kanaler, dels via Aftonbladet, och det kan bli ganska fragmenterat. Nu vill hitta ett sätt att samla allt vårt innehåll, så att det blir lättare för publiken att hitta det.

Tar du med dig någon lärdom från mässan i år?

– Framför allt vikten av att försöka förstå vilken som är den bästa vägen att gå för att få tillbaka så mycket som möjligt. Vi har till exempel utvecklat en app tillsammans med Elk, där vi pratar en hel del om den statistik man kan få tillbaka via appar, som underlättar för att skicka ut mer riktade kommersiella budskap.

Åse Ericson besökte även Nordiska tältet för att presentera Postkodlotteriets nya mini-pitch, som gäller en miljon kronor för sociala medier.

Pontus Edengren, vd och delägare på produktionsbolaget FLX, menar att MIP är ett bra tillfälle att träffa hela världens producenter och distributörer.

– Kanske framför allt när det gäller amerikaner – det är så mycket lättare att åka till Cannes än till USA. Vi har koncentrerat oss på internationella samarbetspartners.

Såg du några trender som stack ut?

– Norden fortsätter att vara väldigt tongivande på dramasidan och alla nya serieformat får mycket uppmärksamhet. Även det internationella intresset för andra genrer än krim ökar, som komedi och dramakomedi. Möjligheterna att hitta samarbetspartners och kunder för skandinaviska produktionsbolag ökar hela tiden.

Lena Strandner, utvecklingschef på Discovery Networks Sverige, som också varit nere i Cannes, menar att många produktionsbolag tycks vända blicken bakåt och plocka fram gamla format och vrider och vänder på dem.

– Det är både kul och bra och vi ser att det fungerar världen över. Man är också superkreativ kring att hitta nya produktionsformer, det måste inte vara stora mastodontformat med blanka golv, utan även mindre idéer som går att genomföra till mindre peng, säger hon.

– Man såg även mycket scriptat, det är väldigt många av distributörerna som har adderat försäljning av manus eftersom de ser en ökad efterfrågan.

Discovery Networks Sverige vann också pris under mässan tillsammans med Strix och GK:s, för formatet "Ullared – jakten på storsäljaren".

– Det är vi jätteglada för. Det visar också på trenden att ta ett bra varumärke och göra spinoff på det och fortsätta utveckla det framåt. Strix fick mycket möten efter det här.

Vilka format stack ut under MIPTV i år?

– Det finns inte riktigt det där stora programmet som alla snackar om, men det finns en massa små kreativa bolag just nu som gör bra tv både linjärt och digitalt. Det många pratar om är ”Dogs can fly” där riktigt duktiga tränare tränar hundar att göra fantastiska saker som att köra bil – bra roliga format som människor kan fascineras av.

Har ni gjort några affärer?

– Det är inget format vi har plockat upp där nere, men vi har haft mycket möten me d kreativa bolag och det är en eller två idéer som kommer att dyka upp, ett i höst och ett i vår, som är sprunget ur mässan.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.