Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

”Norden är början – men inte slutet”

Publicerad: 3 Juli 2019, 07:20

Anders Jensen, vd Nent Group, i en intervju med Dagens Media.

Foto: Philip Wallin

ALMEDALEN 2019. Nent Groups vd Anders Jensen berättar i en intervju med Dagens Media om de globala ambitionerna med Viaplay, om hans syn på spelreklam och om kanalhusets planer för skidrättigheterna.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupAnders Jensen

Spelannonsering är en viktig inkomstkälla för Nent. Men långt ifrån den viktigaste, menar Nent Groups vd Anders Jensen, som tycker att debatten om spelreklam får oproportionerligt mycket utrymme. 

Det säger han när Dagens Media möter vd:n under Almedalsveckan strax efter Resumés paneldiskussion med frågeställningen: ”Vem tar ansvar för spelbolagens marknadsföring?”. (Anders Jensen var inte en del av den diskussionen)

På frågan om de själva skulle behöva ta ett större ansvar menar Anders Jensen att Nent följer gällande lagstiftning. 

– Det kan inte komma som en överraskning för någon att det skulle bli ett väldigt tryck och efterfrågan på spelreklam. Var man bekymrad för det innan man delade ut licenserna så borde man ha en reglering på plats som en del av licensförfarandet kan jag tycka. 

Nents ansvar ligger istället utanför lagstiftningen menar han: 

– Vårt ansvar är att leverera en bra produkt till våra tittare och våra annonsörer. Om tittarna tycker att det är olidligt så stänger de av, då blir det ingen bra produkt för annonsörerna. I den kontexten kan jag tycka att det har blivit överhettat ja. Och vi har tagit ett proaktivt beslut i Sverige, vi är fortfarande reglerade enligt engelsk lag, vi skulle kunna släppa på ännu mer spelreklam men vi tar bara spelreklam från svenska licensierade bolag. På det sättet har vi självreglerat oss till en lite lägre nivå. 

Tror du att vi kommer att få en situation där man helt förbjuder spelreklam i Sverige? 

– Det kan vi säkert, men vad gör man då med alla licenser som man delat ut? Då får man ersätta de företag som har investerat i att bygga upp en verksamhet. Men det är något som spelföretagen måste argumentera för. 

Appropå spelbolag, Svenska spel går in och sponsar SOK och svenska skidförbundet. De hoppas att ni ska göra bra tv av skidorna. 

– Ja, jag har lovat dem det. Jag träffade Patrik Hofbauer (Svenska spels vd, reds anmärkning) i går och sa att de kan förvänta sig en ”Vinterstudion”-de lux i framtiden. Vi kommer göra en jättestor satsning i Sverige, Norge och Finland. Sedan utesluter vi inte samarbeten med SVT, NRK eller Yle. Men grundtesen är att 100 procent av det vi gör med sport hamnar på Viaplay. Och där ska vi ha en studio som kan konkurrera med de bästa. Så det blir en jättesatsning. Om vi sedan gör allt på linjär-tv själva eller har samarbetspartners, det återstår att se. Streaming-publiken kan förvänta sig mer skidor än någonsin. 

Så det blir nästan en skidkanal under vintern? 

– Det blir ytterligare ett tillskott som förstärker Viaplays position som nordens bästa kanal för premiumsport. Strategin är tydlig då sportabonnenterna är många, lojala och betalningsvilliga. Med sport är det så att om du investerar lite så blir det väldigt dyrt, då blir du väldigt sårbar. Investerar du mycket så har du råd att säga nej till rättigheter  som blir för dyra, för då har du något annat som du kan ersätta det med. Antingen går du all in på sport – eller så ska man hålla sig borta. Det är min tes. Om du står och faller med en rättighet, och förlorar den. Då har du byggt upp ett helt maskiner runt den rättigheten, är våldsamt exponerad och tar därmed stora risker. Vi har en portfölj med en tidsfrekvens mellan de olika rättigheterna som innebär att vi inte är sårbara på det sättet. 

Kommer tittarna kunna se skidorna linjärt? 

– Det är det som vi ska bestämma – om vi vill använda skidåkningen i ett linjärt fönster i tillägg till Viaplay eller om vi ska ha samarbetspartners, skulle kunna vara SVT i Sverige till exempel som blir den linjära partnern, medan vi har all streaming. Men det återstår att se. SVT undrar ganska ofta kan jag säga. 

Vad är viktigaste intäktsmässigt för er? 

– Vi håller på att konvertera hela vår verksamhet till att vara mer streamingbaserad. Där har vi vår huvudaffärer – abonnemangsbaserad streaming med Viaplay och annonsförsäljning via advertising video on demand. Sedan vår studio- och produktionsverksamhet där vi investerar utanför våra gränser i både England och USA. Vi bygger en verksamhet med nordiskt ursprung – men med globala ambitioner. 

Hur långt har er satsning på originalproduktioner nått? 

– Till dags dato, sedan vi började 2016, är vi uppe i över 40. I år har vi minst 20 Viaplay originals som har premiär. Primärt stora scriptade draman, vi kommer att ha minst 20 nya varje år. Min målsättningen är att vi ska upp till 40 om året. 

För ett år sedan splittades formellt MTG i två delar för att förbereda för en börsnotering av Nent den 28 mars. Hur har organisationsförändringen fungerat så här långt? 

– Fantastiskt. Jag säger alltid till alla våra anställda att Nent är en byggarbetsplats. Vi håller på att bygga från grunden och uppåt – ett modernt framåtlutat, värderingsdrivet medieföretag med globala ambitioner och ett globalt mindset. Vi samlade alla 2 000 anställda på Tele2-arena i Stockholm för ett par veckor sedan – för att fira det gångna året och för att tala om framtiden. Vi ska vara nordens ledande streamingleverantör med globala innehållsambitioner – och då krävs det att alla ska står bakom den strategin. Men vi är också väldigt tydliga med att det inte bara är en affärsstrategi, det handlar om vilka värderingar vi arbetar efter, vad vi står för och hur vi attraherar ny arbetskraft. 

Hur mycket kan ni växa? 

– I Norden är vi en stark utmanare till Netflix när det gäller Hollywoodinnehåll, vårt bibliotek är något mindre men har högre kvalitet. Sedan ska vi producera originalinnehåll på de nordiska språken på en nivå som innebär att Netflix aldrig kommer i fatt. Det är vår hemmamarknad. Vi är inte på marknaden för att ersätta Netflix, utan för att så många som möjligt av Nordens 12 miljoner hushåll ska tycka att Viaplay är ganska naturligt att ha. 

Och globlat? 

– Tack vare att vi bygger en portfölj, av högkvalitativt nordiskt innehåll, finns alla möjligheter att erbjuda en nordisk nischservice i samarbete med andra partners runt om i världen. Hälften av alla våra originals har sålts till en internationell partner, till exempel Hulu i USA och Channel 4 i England. Norden är början men inte slutet. 

Hur går det för er ekonomiskt? 

– Vi har sagt till marknaden att vi ska leverera fem procent organisk försäljningstillväxt varje år. Det har vi gjort nu i tio raka kvartal, och vi ska göra det lönsamt. Det vill säga sista raden ska inte belastas av vår ambition att höja omsättningen. Lönsam tillväxt och Viaplay ska växa. Vi levererade 99 000 nya kunder redan första kvartalet.

Vad händer härnäst? 

– Nu kommer kvartalsrapporten den 18 juli sedan tar vi semester för att komma tillbaka utvilade i höst. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NENT GroupAnders Jensen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.