Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Nonchalans höjer TV4:s straffavgift

Publicerad: 8 Juli 2015, 05:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

Säljfrämjande inslag i sponsringsmeddelanden gillas inte av Förvaltningsrätten.


Ämnen i artikeln:

TV4

TV4 fälldes tidigare i år för att tre sponsringsmeddelanden inför ett avsnitt av ”Så mycket bättre” brutit mot reglerna för hur sponsringsmeddelanden ska utformas. Enligt nämnden var de alltför säljfrämjande.

Men det var inte första gången kanalen fälldes för utformningen av sponsringsmeddelandena. Granskningsnämnden vände sig då till Förvaltningsrätten och begärde att TV4 skulle betala en straffavgift.

”Mot bakgrund av att TV4 vid flera tillfällen överträtt bestämmelsen avseende sponsringsmeddelanden anser nämnden att TV4 uppvisat sådan nonchalans inför klara regler om hur sponsringsmeddelanden ska utformas att det ska mötas med en avgiftssanktion och att de upprepade överträdelserna tillsammans med de aktuella sändningarnas räckvidd motiverar en högre avgift om 100 000 kronor per felaktigt utformat sponsringsmeddelande”, skriver Granskningsnämnden i sitt yrkande till Förvaltningsrätten.

Förvaltningsrätten går nu alltså på Granskningsnämndens linje och dömer TV4 att betala en straffavgift på totalt 300 000 kronor till staten.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.