Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Nielsen ska mäta Amazons serier

Publicerad: 22 Oktober 2019, 12:00

Foto: Skärmdump från Amazon Prime Videos sajt

Först Netflix – nu ska Nielsen även mäta tittandet på Amazon Prime Video.


Ämnen i artikeln:

streamingAmazon

Att få en inblick i hur programmen på de stora streamingstjänsterna egentligen står sig är givetvis intressant för både innehållsskapare, tv-hus och medieköpare. 

Från och med nu kommer mätaktören Nielsen i USA mäta tittandet på Amazon Prime Video, skriver Adweek. Sedan 2017 mäter Nielsen tittandet på Netflix program. 

Genom Nielsens ”Svod content ratings” kommer de mäta tittandet via uppkopplade tv-apparater, vilket består av 75 procent av allt tittandet. Streamingen via mobiltelefoner och datorer inkluderas alltså inte.

Utvecklingen är intressant då streamingtjänsterna sällan delar med sig av siffror för hur  många som tittar på serierna. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

streamingAmazon

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.