Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 3 September 2020, 11:59
Foto: Pax Engström
Discoverys vd Nicklas Norrby får utökat ansvar när tv-huset gör om den nordiska verksamheten.
Nicklas Norrby, vd för Discoverys svenska verksamhet sedan 2019, blir nordisk vd för tv-huset och kliver in i ledningsgruppen för Discoverys EMEA-organisation. Det i samband med att alla operativa funktioner i Sverige, Danmark, Norge och Finland slås ihop i en nordisk organisation. Samtidigt slopas de lokala vd:arna och de lokala ledningsgrupperna. Framöver kommer det i stället att finnas en nordisk ledningsgrupp. Det framgår av ett pressmeddelande.
De senaste åren har Discovery rationaliserat sin verksamhet så att mer tid och pengar ska gå till lokalt innehåll och digitala produkter. Det är mot den bakgrunden – och för att påskynda den digitala omvandlingen – som tv-huset nu omorganiserar den nordiska verksamheten.
– Vårt mål är att vara bland de bästa streamingtjänsterna på marknaden och sammanslagningen av den nordiska verksamheten gör det möjligt för oss att accelerera denna satsning och lägga ytterligare resurser på att utveckla vårt digitala erbjudande, skapa mer lokalt innehåll av hög kvalitet och erbjuda fantastiska sporträttigheter till alla typer av skärmar över hela regionen, säger vd och koncernchef för Discovery International Jean-Briac Perrette i ett pressmeddelande.
Samtidigt får Leah Hooper och Sanny Ekstrand nya roller som SVP Direct to Consumer Growth & Strategy respektive SVP Strategy and Operations. Sanny Ekstrand blir också operativ chef i Sverige.
– Det här är en fantastisk möjlighet och jag ser fram emot att arbeta med strategin i de nordiska länderna och att utveckla verksamheten inom alla områden. Medielandskapet är i ständig förändring och för att vara bland de tre bästa i Norden måste vi vara innovativa, strategiska och arbeta tillsammans, säger Sanny Ekstrand i en kommentar.