Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Nickelodeon släcker ner

Publicerad: 11 Augusti 2011, 12:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Lördagen den 3 september släcker Nickelodeon ner sändningarna i fyra timmar och uppmanar, tillsammans med Friluftsfrämjandet, barnen att gå ut och leka.


Ämnen i artikeln:

Nickelodeon

Aktiviteten ”Ut & Lek” startades av Nickelodeon i USA för att bekämpa barnfetma. En av förgrundsfigurerna i den amerikanska kampanjen är presidenthustrun Michelle Obama.

I Sverige genomförs aktiviteten för andra året i rad men för första gången i samarbete med Friluftsfrämjandet.

– Vi släcker ner kanalen i fyra timmar och uppmanar istället barnen att gå sig ut och leka. Samtidigt kommer Friluftsfrämjandet att anordna roliga aktiviteter på över 100 ställen runt om i landet, säger Jenny Frisk, kanalchef på Nickelodeon i Sverige.

Varför gör ni det här?

– Som barnkanal har vi ett ansvar att kommunicera en sund och aktiv livsstil. Det är jättekul att titta på tv men ibland måste man komma ut och leka också.

Initiativet ska kommuniceras främst i Nickelodeons egna kanaler, den egna sajten och kanalen.

Vilka reaktioner fick ni förra året då ni genomförde det här?

– Väldigt positiva. Både föräldrar, medierna och till och med operatörerna tyckte att det var ett bra initiativ. Jag skulle vilja uppmana de andra barnkanalerna att också släcka ner den här dagen. Jag hoppas de antar den utmaningen.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Nickelodeon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev