Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Netflix vann rekordmånga Oscars – men inte i tunga kategorier

Publicerad: 26 april 2021, 10:13

Netflix-produktionen ”Bläckfisken och jag” tog hem en Oscar för bästa dokumentär på söndagen.

Foto: Skärmdump från Netflix

På söndagen gick årets Oscarsgala av stapeln. Svensk tid visades galan natten mot måndag på TV4 Play och C More. ABC:s reklamutrymme var slutsålt – och Netflix vann flest Oscars-statyetter hittills.


Ämnen i artikeln:

OscarsgalanNetflixNew York TimesAmazonTV4TV4 PlayTeliaC More

Academy Awards mer känd som Oscarsgalan gick den här gången av stapeln på Doolby theatre och på Union station i Los Angeles. Men med betydligt färre deltagare än normalt för att kunna genomföra ett coronasäkert evenemang, enligt arrangören. 

Till följd av pandemin var galan den här gången även framflyttad två månader från den 28 februari. Det har bara hänt tre gånger tidigare. Prisutdelningsceremonin hade liksom de två senaste åren ingen värd. I Sverige sändes galan på Telia-ägda TV4 Play och C More. 

LÄS OCKSÅ: TV4 och TV4 Play ska bli ett varumärke 

Flest nomineringar fick Netflix-filmen ”Mank”, totalt tio stycken. Det är en amerikansk biografisk dramafilm om manusförfattaren Herman J. Mankiewicz – och hans utveckling av ”Citizen Kane-manuset som brukar anses vara en av de bästa manustexterna genom tiderna. 

Storvinnare blev dock amerikanska dramafilmen ”Nomadland” som vann bästa film, bästa regi och bästa kvinnliga huvudroll. Filmen handlar om en kringresande kvinna i USA som lämnar sin hemstad efter sin makes bortgång. Det var andra gången i historien som en kvinna fick en Oscar för bästa regi, nämligen Chloé Zhao

Netflix prisades för dokumentären ”Bläckfisken och jag”

Netflix var återigen det bolag som skrapade hem flest nomineringar, totalt 35. Bolaget vann på söndagen sju statyetter. Det var flest hittills för bolaget – och nära en fördubbling, jämfört med tidigare rekordet. Men kategorierna som bolaget prisades i anses inte tillhöra de tyngsta. 

LÄS OCKSÅ: ”Bara” två Oscars till Netflix 

Bolagets film ”Ma Rainey's black bottom” fick pris för bästa smink och bästa kostym. Filmen Mank vann bästa produktionsdesign och bästa ljud. Och ”My octopus teacher” tog hem bästa dokumentär. ”Two distant strangers” vann bästa kortfilm och ”If anything happens I love you” segrade i kategorin bästa animerade kortfilm.

Det var andra året i rad som Netflix vann en Oscar för bästa dokumentär och den här gången för ”Bläckfisken och jag”, som den översatts till på svenska. De senaste fyra åren har Netflix totalt vunnit tre Oscars för olika dokumentärer.  

LÄS OCKSÅ: Netflix lockar 2 miljoner färre abonnenter än förväntat 

Warner Bros, som ägs av teleoperatören AT&T, vann totalt tre Oscars: ”Judas and the black Messiah” (bästa biroll och bästa sång) samt ”Tenet” (bästa specialeffekter). Amazon hade tolv nomineringar inför prisutdelningen men fick nöja sig med två vinster: ”Filmen Sounds of Metal” vann för bästa ljud och bästa klippning.

Kraftigt tittartapp för galan

Nyhetsbyrån Direkt rapporterar även att tv-bolaget ABC, som sände galan, sålde slut på allt reklamutrymme inför sändningen. Detta trots att antalet tittare minskat kraftigt senaste åren. 

I fjol såg 23,6 miljoner på Academy Awards, vilket var den lägsta siffran någonsin – och dessutom ett 20-procentigt tapp, jämfört med året innan. Årets tittarsiffror är inte sammanställda ännu, men väntades inför galan att vara fortsatt låga. Det finns ännu inte heller några sammanställda tittarsiffror för C More och TV4 Plays respektive sändningar av galan. 

LÄS OCKSÅ: Rekordlåga siffror för Oscarsgalan 

Enligt New York Times kostar ett 30 sekunder långt reklaminslag under sändningen runt två miljoner dollar, motsvarande cirka 20 miljoner kronor, vilket är en marginell minskning jämfört med 2020 – men en betydande prisnedgång jämfört med för 3-4 år sedan. 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.