Rörligt
Netflix väljer partner för sitt reklamsegment
Publicerad: 14 juli 2022, 07:45
Foto: JANNE NAESS
Tidigare i år meddelade Netflix att man vill införa en annonsmodell för billigare prenumerationer. I dag meddelar man vilket techbolag som blir partner till satsningen.
Tidigare i år var Netflix tvungna att acceptera faktum: prenumeranterna lämnar. Det ledde till ett radikalt beslut.
– Tänk på oss som öppna för att erbjuda ännu lägre priser med reklam som ett alternativ. De som har följt Netflix resa vet att jag är emot komplexiteten kring reklam och ett stort fan av enkelheten med prenumerationer. Men jag är ett större fan av att konsumenten har valmöjligheter, sade bolagets vice-vd Reed Hastings.
Sedan dess har det spekulerats om hur tjänsten kommer utformas, hur prisbilden kommer se ut, och inte minst vem som kommer fungera som partner i reklamsatsningen. I dag har Netflix meddelat att det blir Microsoft, skriver Adweek.
Bolaget meddelar också att man vill införa AVOD-erbjudandet redan i slutet av 2022, betydligt tidigare än man tidigare sagt.
– Microsoft har förmågan att stötta alla våra annonsbehov, så vi kommer samarbeta för att bygga ett nytt annonsdrivet erbjudande. Viktigast av allt, Microsoft har den flexibilitet som krävs för att driva innovation över tid, meddelade Netflix operativa chef Greg Peters.
Det har spekulerats om att Google och NBCUniversal också varit alternativ för streamingjätten, och det är ännu inte klart om avtalet med Microsoft är exklusivt eller om andra kan ta del av kakan. Men en fördel för Netflix kan vara att Microsoft, till skillnad från Google och NBCUniversal, inte har en egen streamingtjänst.
Netflix släpper resultaten för andra kvartalet i nästa vecka och har tidigare varnat för att man tappat så många som två miljoner prenumeranter.
LÄS OCKSÅ: Svenska experterna om Netflix nya giv: ”Ett ess i rockärmen”
ALICIA PRICE
alicia.price@dagensmedia.se