Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Netflix nu mer populärt än SVT Play bland barnfamiljer

Publicerad: 4 Oktober 2018, 13:48
Uppdaterad: 4 Oktober 2018, 13:54

Netflix har det största utbudet av barntitlar i Sverige. Bild: Skärmdump

SVT Play är inte längre de svenska barnfamiljernas förstahandsval som streamingtjänst. Istället hamnar globala jätten Netflix i topp.


Ämnen i artikeln:

NetflixSVT PlayDisney

Under 2018 skedde ett maktskifte bland streamingtjänsterna på den svenska marknaden. I slutet av 2017 var SVT Play de svenska barnfamiljernas favorit, men under andra kvartalet 2018 bröts dominansen av globala streamingjätten Netflix. Det visar Mediavisions analys Inventory Insights.

Samma utveckling syns i våra skandinaviska grannländer. I Danmark har public service-kanalen DR puttas ner till en andraplats till förmån för Netflix.

— Barninnehållet har länge varit en bastion för public service. Men det vi kan se idag är att dessa globala aktörer nu kan ta sig in på en lokal marknad - som tidigare har varit helig mark för public service - och ta en väldigt stark position, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, till Dagens Media.

Netflix har idag 3,2 miljoner hushåll som kunder i Skandinavien, vilket gör att word of mouth-effekten blir väldigt stark, konstaterar hon.

— Det leder till en stark spridningseffekt vilket ytterligare spär på Netflix position på den lokala marknaden.

Vad ligger bakom den här utvecklingen?

— För det första är det Netflix storlek, vilket gör att plattformen får ett stort genomslag. Dessutom har Netflix ett väldigt stort filmbibliotek, i Sverige har man fler barntitlar än någon annan streamingtjänst. Disneyfilmer har länge varit en stor tillgång för Netflix, men i och med att Disney under 2019 lanserar sin egna streamingtjänst kommer de sannolikt ta bort sina titlar från plattformen. Det skulle kunna skaka om Netflix, om de inte fyller på med något annat innehåll.

Vad kan SVT Play och andra lokala streamingtjänster göra för att möta konkurrensen från de globala jättarna?

— Många i Sverige anser att Netflix har en hög kvalitet på sitt innehåll. När man befinner sig på en global arena, som public service-bolagen gör idag, så kommer det sannolikt krävas mer olika typer av marknadsinsatser. Som vi vet är Netflix väldigt skickliga på att arbeta med sin egen data - de vet precis vem som tittar på vad och hur. Netflix stora tillgång är att de gör det här på ett väldigt smart sätt, vilket jag tror driver på uppfattningen om deras höga kvalitet. Jag tror att de lokala aktörerna är tvungna att bli mer skickliga på att hantera befintliga kunder och deras val av innehåll. Kvantitet tror jag däremot inte är någonting man kan konkurrera med.

Nyligen visade en undersökning från Yougov att Netflix är det populäraste varumärket bland unga i åldrarna 18-34 år.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NetflixSVT PlayDisney

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev