Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Netflix når 149 miljoner användare

Publicerad: 17 April 2019, 06:03

Foto: Netflix

Netflix avslöjar antalet användare och uttalar sig om konkurrenterna Apple och Disney i senaste kvartalsrapporten.


Ämnen i artikeln:

streamingNetflix

Under det första kvartalet steg Netflix intäkter med 22,2 procent, jämfört med samma period föregående år. Det innebär att streamingjätten drog in 4,52 miljarder dollar mellan januari och mars månad, rapporterar CNBC.

I kvartalsrapporten meddelade även Netflix att man nu har närmare 149 miljoner abonnenter världen över, vilket är en ökning från 139,3 miljoner förra kvartalet, skriver Adweek.

Dessutom riktade Netflix även fokus mot konkurrenterna Disney och Apple som båda kommer släppa egna streamingtjänster senare i år. 

”Båda företagen är konsumentvarumärken i världsklass, och vi är exalterade över att konkurrera. De tydliga fördelstagarna kommer vara innehållsskapare och konsumenter som kommer skörda belöningarna av flera bolag som viger sig åt att ge en bra videoupplevelse för publiken”, skriver Netflix i rapporten. 

En annna nyhet Netflix avslöjade är att företagets marknadsdirektör Kelly Bennett kommer att gå i pension, skriver CNBC. Istället kommer innehållsdirektören Ted Sarandos ansvara för både marknadsföringen och innehållet medan man söker efter en ny marknadsdirektör. 

Precis som under den förra kvartalsrapporten presenterade streamingjätten också en del siffror för sina originalproduktioner. 

Den omtalade dokumentären ”Fyre: The greatest party that never happened” har sett av över 20 miljoner hushåll under den första månaden. Filmen ”Triple frontier” med Ben Affleck sågs av över 52 miljoner hushåll under de första fyra veckorna och ”The highwaymen” sågs av 40 miljoner hushåll under den första månaden. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

streamingNetflix

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.