Netflix kostar tv-husen miljarder i annonspengar

Netflix lägger vantarna på mellan 3-6 miljarder dollar per år av de amerikanska tv-husens annonsintäkter. Det visar en ny rapport från Nscreenmedia.

Även om Netflix inte är en annonsfinansierad streamingtjänst, har Netflix ändå en stor inverkan på annonspengarna i tv. Det visar en undersökning från Nscreenmedia, som Mediapost rapporterar om.

Undersökningen visar nämligen att den genomsnittlige amerikanske Netflix-prenumeranten totalt missar cirka 30 sekunders tittning på reklamfilmer i tv per dag. Alla Netflixs amerikanska abonnenter inräknade blir summan nästan två miljarder missade annonsvisningar per dag.

Analysen visar också att den genomsnittlige Netflix-abonnenten i USA missar cirka 5 753 annonser under prime time under ett år. Dessa missade annonsvisningar har ett årligt värde på 139 dollar per abonnent, eller 7,6 miljarder dollar för totalt alla amerikanska abonnenter.

Slutsatsen i rapporten är att Netflix har avlägsnat mellan 4-8 procent av de totala annonsinvesteringarna i tv, vilket enligt Emarketer under 2017 låg på 72 miljarder dollar.

Publicerad 2018-02-22 14.37Uppdaterad 2018-02-22 14.46

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: