Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Netflix kostar tv-husen miljarder i annonspengar

Netflix lägger vantarna på mellan 3-6 miljarder dollar per år av de amerikanska tv-husens annonsintäkter. Det visar en ny rapport från Nscreenmedia.


Publicerad 2018-02-22 14:37
Uppdaterad 2018-02-22 14:46

Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:

Även om Netflix inte är en annonsfinansierad streamingtjänst, har Netflix ändå en stor inverkan på annonspengarna i tv. Det visar en undersökning från Nscreenmedia, som Mediapost rapporterar om.

Undersökningen visar nämligen att den genomsnittlige amerikanske Netflix-prenumeranten totalt missar cirka 30 sekunders tittning på reklamfilmer i tv per dag. Alla Netflixs amerikanska abonnenter inräknade blir summan nästan två miljarder missade annonsvisningar per dag.

Analysen visar också att den genomsnittlige Netflix-abonnenten i USA missar cirka 5 753 annonser under prime time under ett år. Dessa missade annonsvisningar har ett årligt värde på 139 dollar per abonnent, eller 7,6 miljarder dollar för totalt alla amerikanska abonnenter.

Slutsatsen i rapporten är att Netflix har avlägsnat mellan 4-8 procent av de totala annonsinvesteringarna i tv, vilket enligt Emarketer under 2017 låg på 72 miljarder dollar.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.