Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Netflix kan bli reklamfinansierat – tappar abonnenter första första gången på tio år

Publicerad: 20 april 2022, 06:02

För första gången på ett decennium tappar streamingjätten abonnenter. Något marknaden straffade bolaget för ordentligt i efterhandeln. Samtidigt avslöjar bolagets vice-vd att tjänsten kan bli delvis reklamfinansierad ”inom ett till två år”.


Ämnen i artikeln:

NetflixStreaming

Tillväxtfesten verkar vara över för streamingjätten Netflix. För första gången på tio år tappar tjänsten abonnenter, skriver bolaget efter att de rapporterat siffror för årets första kvartal. Under kvartalet förlorade de 200 000 abonnenter och bolaget har uppgett att de kan förlora uppemot två miljoner under årets andra kvartal.

”Vår tillväxt har saktat ner avsevärt”, skriver bolaget i ett uttalande enligt The Verge.

LÄS OCKSÅ: Språkförvirring, massa onboardingmejl och varför-enkät – så jobbar streamingbolagen 

En möjlig anledning till att de tappar abonnenter kan vara att hushåll delar lösenord med varandra, menar streamingjätten. De uppskattar att så många som 100 miljoner användare använder tjänsten genom delade lösenord.

”Det är svårare att växa i många marknader”, skriver bolaget.

 

Kan lansera reklamfinansierad tjänst

Samtidigt avslöjar bolagets vice-vd, Reed Hastings, att Netflix kan komma att starta en billigare tjänst som är reklamfinansierad. I ett samtal med aktieanalytiker berättar han att de förväntar sig att lansera en sådan tjänst inom ett år eller två.

– Tänk på oss som öppna för att erbjuda ännu lägre priser med reklam som ett alternativ, säger han enligt Variety och fortsätter:

– De som har följt Netflix resa vet att jag är emot komplexiteten kring reklam och ett stort fan av enkelheten med prenumerationer. Men jag är ett större fan av att konsumenten har valmöjligheter.

Marknaden tog inte emot bolagets förlorade abonnenter väl. Trots att Netflix slog analytikers förväntningar och ökade både vinster per aktie och intäkterna föll aktien kraftigt på beskedet. I efterhanden sjönk värdet på bolaget som en sten – med hela 25 procent.

LÄS OCKSÅ: Nicklas Hermansson: Siffrorna som avslöjar CNN Plus fiasko 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NetflixStreaming

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev