Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Netflix fortsätter tappa – kraftigt minskad dominans på svenska marknaden

Publicerad: 18 maj 2021, 12:55

I dag utgör Netflixabonnemang 28 procent vilket är en kraftig minskning från dryga 40 procent 2019.

Antalet Netflix-abonnemang utgör nu 28 procent på svenska streamingmarknaden – en kraftig minskning från 2019, enligt Mediavision. Samtidigt tar lokala SVOD-tjänster allt större marknadsandelar.


Ämnen i artikeln:

NetflixDisney Plus

Mediavisions analys av den svenska SVOD-marknadens utveckling i första kvartalet visar ett stort tapp vad gäller marknadsandelar för Netflix. Det framgår av ett pressmeddelande.

I dag utgör Netflixabonnemangen 28 procent av SVOD-marknaden i Sverige – vilket är en kraftig minskning från dryga 40 procent 2019. Detta trots att Netflix vuxit varje år sedan tjänstens lansering i Sverige 2012, enligt Mediavision. 

Det är främst Disney Plus som stulit marknadsandelar från Netflix. Tjänsten stod för 10 procent av SVOD-marknaden under första kvartalet – bara ett halvår efter lansering.

Mediavisions analys visar även att lokala tjänster har betydligt större marknadsandel i dag jämfört med 2019. Lokala tjänsters andel har vuxit från 37 procent 2019 till 42 procent under årets första kvartal. 

”Detta innebär en årlig tillväxt (CAGR) av lokala aktörers andelar på 7 procent. Om analysen i stället hade gällt intäkterna, hade de lokala aktörernas andel premierats ytterligare. Förklaringen är bland annat de dyrare sportpaketen som lokala aktörer erbjuder”, skriver Mediavision.

Netflix är dock fortsatt den enskilt största aktören på svenska SVOD-marknad, men tappar alltså andelar.

– Förklaringen är att lokala aktörer växer snabbare på en starkt konkurrensutsatt marknad, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision i en kommentar.

Även efter Disney Plus-lanseringen under fjolårets tredje kvartal behåller de lokala aktörerna en andel på över 40 procent av abonnemangen. 

– Den tänkta sammanslagningen av Warner Media och Discovery Inc är ett bevis för att den internationella mediemarknaden kraftsamlar ytterligare. Samtidigt storsatsar flera av de lokala aktörerna. Vi ser framför oss en mycket händelserik period också på nordisk streamingmarknad, säger Marie Nilsson.

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NetflixDisney Plus

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.