Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Netflix besked – ska fördubbla egenproduktionerna

Publicerad: 8 December 2015, 07:19
Uppdaterad: 7 Januari 2016, 08:46

Netflix går på offensiven med en kraftig ökning av antalet egna tv-program.


Ämnen i artikeln:

Netflix

Streamingtjänsten Netflix lanserades i Sverige hösten 2012, och har enligt Mediavision kopplat ett starkt grepp om den svenska marknaden. I augusti bedömde Mediavision att Netflix hade 685 000 abonnerande hushåll. HBO Nordic flåsar dock Netflix i nacken.

De globala streamingjättarnas intåg har inneburit ny konkurrens för de svenska tv-husen. Tittarna har kunnat vänja sig vid högkvalitativa produktioner, till en låg månadskostnad.

Netflix har fått stor uppmärksamhet för sina egenproduktioner, exempelvis "House of cards", "Orange is the black" och "Narcos".

Nu flaggar Netflix för att bolaget ska fördubbla antalet egenproduktioner under 2016.

Enligt Broadcasting & Cable gav Netflix innehållschef Ted Sarandos beskedet under en mediekonferens i New York i går.

Konkret handlar det om 31 nya manusstyrda program under 2016, att jämföra med 16 under 2015. Dessutom har Netflix 10 filmer, 30 barnprogram och ett dussintal dokumentärer under produktion.

– Det är inte vara en stor volym. Det här är kvalitetsgrejer, sade Ted Sarandos enligt Broadcasting & Cable.

Det är dock inte ett helt eget val.

Ted Sarandos bekräftade att Netflix har stött på problem med att köpa upp innehåll från andra eftersom bolaget köper rättigheter på global nivå. Enligt Ted Sarandos är rättighetsägarna, de stora film och tv-studiorna, inte anpassade för det utan sköter sin försäljning på regional nivå.

– Det har aldrig funnits en global köpare, sade han enligt Broadcasting & Cable.

De svenska betal-tv-aktörerna plöjer ned stora summor i sporträttigheter, ett av de få skarpa vapen som finns kvar i kampen om de betalande tittarna. En och annan tv-chef i Sverige lär ha ställt sig frågan om vad som händer den dag de globala streamingtjänsterna ger sig in i sporträttighetskriget.

Ted Sarandos uppger dock att Netflix för närvarande inte tänker jaga sporträttigheter. Bakgrunden är att priserna är för höga och att Netflix inte bedömer att on demand-modellen förbättrar tittarupplevelsen för sport.

– Det är inte en huvudstrategi för oss, sade han enligt Broadcasting & Cable.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.