Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Nent ökar omsättningen

Foto: Press

Här är siffrorna från Nent groups första kvartalsrapport sedan avknoppningen.


Publicerad 2019-05-07 06:07

Ämnen i artikeln:

NENT Group

Dela artikeln:

Nent groups försäljning ökade under det första kvartalet från 3452 miljoner kronor samma period förra året till 3727 miljoner kronor med en organisk tillväxt på 5,9 procent. 

Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 274 miljoner kronor, jämfört med 271 miljoner kronor förra perioden. 

 – Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster ökade marginellt, då vi nu har högre centrala kostnader som ett separat noterat bolag, vars fulla effekt vi kommer se under andra kvartalet, skriver Anders Jensen, vd och koncernchef i kvartalsrapporten. 

Det totala rörelseresultatet landade på 218 miljoner kronor, vilket är en minskning från 271 miljoner kronor. I det resultatet inkluderas jämförelsestörande poster på -56 miljoner.

Resultatet per aktie uppgick till 2,48 kronor, jämfört med 3,24 kronor förra året. 

Under det första kvartalet adderade Nents streamingtjänst 99 000 betalande Viaplaykunder vilket gör att streamingtjänsten nu har 1 357 000 abonnenter.

Reklamintäkterna inom segmentet broadcasting och streaming ökade med 2 procent på rapporterad basis men reklamintäkterna för fri-tv minskade däremot. Anledningen beskrivs i rapporten vara att de högre reklampriserna motverkades av lägre schemalagt tv-tittande. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.